Mammon trónja előtt

CRITICAI LAPOK 2024. XXXIII. ÉVFOLYAM 01-02.


Mammon trónja előtt


Friedrich Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása, Móricz Zsigmond Színház


Jönnek és főleg mennek a vonatok Güllen városának pályaudvarán. A felettébb szegényes külsejű helyiek nem győzik kapkodni a fejüket az elsuhanó szerelvények után. Szinte lecsavarodnak a fejek a nyakakról, amint a penészzöldes, ráncokba gyűrődött arcok követik az expressz sebességgel közlekedő vonatokat. Güllenben gazdaságilag hatalmas a baj, szinte Iekerült a város a térképről. A rozoga helyi vicinálison kívül egyéb nem áll

meg a valaha szebb napokat látott településen. Az öreg hölgy látogatása című, 1956-ban írt tragikus komédia alaposan megkopott mára. Hosszadalmas és túlbeszélt Friedrich Dürrenmattnak az egykori szerelmén bosszút álló milliárdosnőt középpontba állító színműve. Az inkább elbeszélő, semmint drámai cselekmény jobbára illusztrációja a napjainkban is ismerős tételnek, miszerint pénzért a világon minden és mindenki megvásárolható. Keresztes Attila, a Móricz Zsigmond Színházban látható előadás rendezője azonban merészen változtat a szövegen. Az írott változat három felvonását szünet nélkül játszatja. Karaktereket húz ki és jeleneteket csoportosít máshová. A szövegbéli korrekcióknak köszönhetően a cselekmény egysége megmaradt, sőt intenzívebb lett a mintegy két órányi játékidő feszültsége. Claire Zachanassian alakitójaként Szabó Márta állapotot mutat meg, míg Alfred Ill megformálójaként Kaszás Mihály játékában a folyamat hangsúlyozódik. Claire zuhan a szakadék mélye felé, és most magával húzza egykori kedvesét, Illt is. Claire botra támaszkodva is nehezen jár. Műlába miatt a sétát elveti. Mégsem érezzük gyengének. Szabó Márta Claire-jének jelleme jéghideg és áthatolhatatlan, egy jelenetben azonban megkapóan érzéki, szinte kislányos. Bármilyen gazdag Claire, a legfontosabbat, a kislányát elvették tőle, és nincs pénz, amiért

visszakaphatná. Keresztes rendezésének fontos elemei a tekintetek. Régen láttunk ennyire beszédes arcokat. Többféleképpen kapcsolódik egymásba Claire Zachanassian és Alfred Ill tekintete. Amikor évtizedek után először találkoznak az egykori szerelmesek, Szabó Márta félelmetesen merevre festett arca akár a ragadozóé közvetlenül a támadás előtt. Alfed Ill ellenben a nézőtér sötétjébe néz. Mintha a férfi maga sem hinné, hogy mindez megtörténhetett. A legszebb jelenetben aztán a hirtelen megfiatalodott Claire a szerelmes nő pillantásával simogatja a szeretett férfit.

A másik verve van, most döbben rá, mit vesztett annak idején. Mindezek alapján könnyen elképzelhető, mekkora szerelem lehetett az övék. Alfred Ill szerepének íve a polgármesterjelöltségtől a közösség perifériájáig mutat. Az egykor megbecsült ember útja a rettegéstől a bátor, férfias kiállásig tart. Kaszás Mihály játéka a halálfélelem leküzdésének folyamatát árnyalja. A bolttulajdonos meggyőződik arról, hogy nem a milliomosnő elszabadult tigrisére vadásznak polgártársai, hanem őrá, Illre. Ám a többiek várakozásával ellentétben nem lesz öngyilkos, „balesetet" sem szenved. Nem lép a minduntalan közelébe helyezett puskák és pisztolyok csövei elé. Vállalja a halált a közösség érdekében. Ha a milliomosnő által ajánlott rengeteg pénzt szeretnék megkapni a polgártársai, meg kell ölniük őt. Eleinte Claire ezüstös csillogású műlába vonzza a publikum tekintetét. A lepusztultság, az elnyűttség rongyaitól formálódnak Papp Janó tervezte jelmezek a konszolidált jólétet mutató ruhákká, például a sárga cipőkké, amelyek egyre több gülleni férfi lábán láthatók. A helyiek változékonysága (Gulyás Attila, Gyuris Tibor, Nagyidai Gergő, Tóth Zolka, Törő Gergely Zsolt) jól eltalált csoportképekben jelenik meg. A toprongyos, hajlott testek a behódolás fokozatait mutatják a pénz kegyelmet nem ismerő istene, Mammon előtt. A gülleniek egyenritmusban merevednek szoborrá, ám ha pénzről esik szó, egyénítve elevenednek meg. Mintha a mézes madzagot húznák el szemeik előtt. Fáziskéséssel kelnek életre a polgárok, hogy aztán groteszk mozdulatokkal érzékeltessék pénzéhségüket. A gülleniek ácsingóznak a pénzre, vágynak az anyagiakkal vásárolható reményre, miközben emberi értékekről és közösségi összefogásról beszélnek. Az öreg hölgy látogatásának gördülékeny produkciója kritikusabb bármely Brecht-szövegből készült előadásnál. Nincs miért követ vetnünk az elszegényedett város lakóira, hiszen nemigen lehetséges ennyi pénznek ellenállni manapság. Keresztes Attila a klasszikusok szakavatott színpadra segítője. Akárcsak A doktor úr, A nép ellensége, a Hedda Gabler marosvásárhelyi vagy éppen a Liliomfi szolnoki előadása esetében, ezúttal is képes kevéssé ismert perspektíváját megvillantani egy jólismert szövegnek. Az öreg hölgy látogatásában a pénz tagadhatatlan hatalmának működése mellett az elárult szerelem fájdalma és a halálfélelem leküzdése érdekelte a rendezőt. A nyíregyháziak előadása nagyvonalúan, mégis pontosan kezeli Dürrenmatt drámájának szövegét. Egy művészileg jó kondícióban lévő társulat tolmácsolja az extrém love storyt, amelyben a tekintetek drámaiságán túl a csoportképek megkomponáltsága adja a játék erejét.


SZEKERES SZABOLCS


Fotó: Juhász Éva




Kapcsolódó hírek
A weboldalon sütiket (cookie) használunk a felhasználói élmény javítására.
Az adatvédelemi szabályzatunkat itt találja.