Gábor Andor

DOLLÁRPAPA

(A pénz komédiája zenével)

Rendező: LENDVAI ZOLTÁN

Bemutató: 2015. október 3. 

Az előadás hossza szünettel együtt kb. 2 óra 30 perc


 

SZEREPOSZTÁS
 
  • Hoffmann Tamás, a Dollárpapa: JÓZSA IMRE
  • Koltay János, tanár: PUSKÁS TIVADAR
  • Koltayné, a felesége: PREGITZER FRUZSINA
  • Gizi, Koltayék lánya: JENEI JUDIT
  • Kató, Koltayék lánya: DÉZSI DARINKA
  • Szekeres Jenő, Gizi jegyese: VASZKÓ BENCE
  • Kercseligethy Albin, főispán: BÁRÁNY FRIGYES
  • Kercseligethy Iván, a fia: TÓTH ZOLKA
  • Rosenthal, orvos: ILLYÉS ÁKOS
  • Brenner, a Szövetkezet igazgatója: ISTVÁN ISTVÁN
  • Hrabovszky, képviselő, fűszeres segéd: BÁNHIDI KRISZTIÁN
  • Csarada, közjegyző: TÓTH KÁROLY
  • Rozál, Koltayék cselédje: HORVÁTH RÉKA
  • Szalavec, rendőrkapitány: LENGYEL JÁNOS
  • Hrabovszkyné: MATEJKÓ MARIANNA
  • Csaradáné: PALICZ ESZTER ALMA
  • Pénzbeszedő, pincér : VÁMOSI GERGELY
  • Valamint

    SZEGEZDI RÓBERT m.v.

    ...és a zenekar

  • Díszlet: TURI ERZSÉBET
  • Jelmez: KÁRPÁTI ENIKŐ
  • Zenei vezető: KAZÁR PÁL
  • Dramaturg: SZOKOLAI BRIGITTA
  • Koreográfus: BÓBIS LÁSZLÓ
  • Koreográfus asszisztens: HOLLÓ ARNOLD
  • Ügyelő: LENGYEL JÁNOS
  • Súgó: KOVÁCS KATALIN
  • Rendezőasszisztens: FÜLÖP ANGÉLA

Az előadás a Hartai Zenei Ügynökség Kft., a Hofra Színházi és Irodalmi Ügynökség Kft, az UMPA Ügynökség és a jogutódok engedélyével jött létre.

Az előadásban Szilágyi László dalszövege a Proscenium Szerzői Ügynökség Kft. engedélyével kerül felhasználásra. Békeffi István dalainak felhasználását a szerző jogutódjai engedélyezték.


 

A darab

Az utókor jeles műítésze, Molnár Gál Péter szerint „Gábor Andor a pesti kabaré minden hangon verselni képes napszámosa volt.” Dollárpapa című, eredetileg 4 felvonásosnak szánt komédiáját 1917-ben írta, de igazán híressé negyven évvel később Rajz János felejthetetlen alakítása tette az 1957-es filmváltozatban.

Kitörölhetetlenül belénk ívódtak azok a képsorok, melyeken Rajz a szeles amerikai utcákon szendvicsemberként próbálja megkeresni a betevőt, hogy aztán kedvesh rokonjainak itthon tört magyarsággal bizonygassa, hiába érkezett a tengerentúlról, ő bizony nem lenni milliomosh; 10 arany dollár minden vagyona. A mű születése óta eltelt évek alatt többen, többféleképpen nyúltak Gábor Andor szövegéhez – leginkább mindig nehezedő gazdasági helyzet idején –, a Móricz Zsigmond Színház nézői azonban egy originális változatot láthatnak majd.

A kabaréjelenetek és kuplé számok dalszövegírójaként is elhíresült Gábor Andor szövegeire ugyanis Szirmai Albert neves operett szerző fülbemászó melódiákat is írt, melyek közül jó néhány felcsendül majd az este folyamán a Börze-daloktól, az Ijedt emberen át a Szvetozár és Lajcsiig. 

Címszerepben pedig a korábbi Vidor Fesztiválok díjazottja, a Dumbo, a Hupikék Törpikék Hamijának, és Nicolas Cage valamennyi filmjének magyar hangja, a Jászai Mari-díjas valamint a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztjével kitüntetett Józsa Imre.

Zeneszerzők

Eisemann Mihály, Fényes Szabolcs, Gyöngy Pál, Márkus Alfréd, Nádor Mihály, Szepes Béla,

Szirmai Albert, Walter László

 

Szövegírók

Békeffi István, Füredi Imre, Gábor Andor, Harmath Imre, Kellér Dezső, Mihály István,

Szilágyi László,Victor Miklós

Galéria

  • mini-NNN_2517
  • mini-ZZU_4492
  • mini-ZZU_4525
  • mini-ZZU_4597
  • mini-ZZU_4739
  • mini-ZZU_4819
  • mini-ZZU_4866
  • mini-ZZU_4932
  • mini-ZZU_5048
  • mini-ZZU_5103
  • mini-ZZU_5231
  • mini-ZZU_5319

Fotók: Csutkai Csaba

  • mini-DSC_0045
  • mini-DSC_0103
  • mini-DSC_0325-2
  • mini-DSC_0413-2
  • mini-DSC_0523-2
  • mini-DSC_0619
  • mini-DSC_0710
  • mini-DSC_0780
  • mini-DSC_0801
  • mini-DSC_0817
  • mini-DSC_0892

Fotók: Karádi Nóra

  • mini-DSC_3055
  • mini-DSC_3087
  • mini-DSC_3209
  • mini-DSC_3240
  • mini-DSC_3442
  • mini-DSC_3457
  • mini-DSC_3528
  • mini-DSC_3750
  • mini-DSC_3886
  • mini-DSC_4308

Fotók: Karádi Zsolt

  • mini-DSC_0052
  • mini-DSC_0560
  • mini-DSC_0570
  • mini-DSC_0731
  • mini-DSC_0741
  • mini-DSC_0844
  • mini-DSC_7508
  • mini-DSC_7673
  • mini-DSC_7994
  • mini-DSC_8049
  • mini-DSC_8233
  • mini-DSC_8331
  • mini-DSC_8431
  • mini-DSC_8941
  • mini-DSC_9001
  • mini-DSC_9161
  • mini-DSC_9251
  • mini-DSC_9333

Fotók: Kohut Árpád

  • mini-Moments Photography-10
  • mini-Moments Photography-11
  • mini-Moments Photography-12
  • mini-Moments Photography-13
  • mini-Moments Photography-14
  • mini-Moments Photography-15
  • mini-Moments Photography-16
  • mini-Moments Photography-17
  • mini-Moments Photography-18
  • mini-Moments Photography-19
  • mini-Moments Photography-20
  • mini-Moments Photography-21
  • mini-Moments Photography-22
  • mini-Moments Photography-23
  • mini-Moments Photography-24
  • mini-Moments Photography-25
  • mini-Moments Photography-26
  • mini-Moments Photography-27
  • mini-Moments Photography-28
  • mini-Moments Photography-29
  • mini-Moments Photography-30
  • mini-Moments Photography-31
  • mini-Moments Photography-32
  • mini-Moments Photography-33
  • mini-Moments Photography-34
  • mini-Moments Photography-7
  • mini-Moments Photography-8
  • mini-Moments Photography-9

Fotók: Szánkai Nikolett

 

Kritika

Ahol senki sem azonos önmagával

Mi kell a közönségsikerhez? Humor, zene, tánc, jókedv, kacagás. És nem árt egy kis fricska sem, persze.

Fricska a mának, s némi áthallás. Gábor Andor 1917-ben született darabjában, a Dollárpapában mindez együtt van. A – sajnos ma is rendkívül aktuális, mert a pénz mindenhatóságáról, egyben személyiségtorzító hatásáról szóló – komédia (amelynek alapproblémáját a szerzőhöz képest azért sokkal mélyebben érzékeltette a lírában Ady Endre) a vígjáték-irodalom számos kliséjét felhasználja.

Nem azonos önmagával

A két fő cselekményszálat, a Kanadából hazatérő, ott egyébként szerényen élő nagybácsi (nem létező) pénzügyeit és a fiatalok egymásba gabalyodó vonzódásait szellemes módon bonyolító, szerelmes szélhámos ötletét Gábor Andor ügyesen variálja (dramaturg: Szokolai Brigitta). A műben Hoffmann Tamás, azaz a Dollárpapa nem az, akinek hiszik, jobban mondva nem az, akinek látszik; Lendvai Zoltán rendezésében Koltay tanár úr családja históriájának színe is és fonákja is látható. Senki nem azonos önmagával. A villanyégőkkel, futófényekkel keretezett, orfeumot idéző színpad (díszlet: Turi Erzsébet), a Kabaréra hajazó, később szolgáló nővé (!) avanzsáló konferanszié (Szegezdi Róbert), a botcsinálta doktor (Illyés Ákos), a minden hájjal megkent főispán (Bárány Frigyes), s kissé ütődött fia (Tóth Zolka), a tűzről pattant Rozál, a cseléd (Horváth Réka), a latin dolgozatok javításába belegárgyult középiskolai tanár,  Koltay János (Puskás Tivadar), s folyton megőszülni készülő felesége (Pregitzer Fruzsina), férjhez menni akaró leányaik, Kató és Gizi (Dézsi Darinka, Jenei Judit), a Szövetkezet „szerelmes” igazgatója (István István), s mindenekelőtt Szekeres Jenő, az eseményeket alaposan összebonyolító ifjú jogász (Vaszkó Bence) olyan világ szereplői, amelynek minden eleme erősen túlrajzolt és vaskosan kontúrozott.

A fecsegő felszín

A poénokra kiélezett, gyakran operettszerű énekes-táncos jelenetek kitűnő színészi lehetőségeket biztosítanak. A Dollárpapa szerepében Józsa Imre eszköztelen játékával lopta szívünkbe a becsületes Hoffmann Tamást. Dézsi Darinka a cserfes és tiszta érzelmű Kató, Jenei Judit a „rámenős” Gizi, Pregitzer Fruzsina az aggódó és gondoskodó Koltayné, Bárány Frigyes pedig az agilis főispán alakját fogalmazta meg sokszínűen. A mű legtöbb lehetőséget tartogató figuráját, az ifjú Szekerest Vaszkó Bence remek alakítással tette emlékezetessé. Lendvai Zoltán munkája élvezhető szórakoztató játékként is: a számos zeneszerző sikeres dalait variáló előadás a „pénz komédiája”, azonban benne – a fecsegő felszín alatt – „hallgat a mély”…

Karádi Zsolt

 

 

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi