SZÍNHÁZI ÍNYENCSÉGEK


Premier után (Coriolanus)

Lemegy a függöny. Lelkes taps. Lassan kiürül a nézőtér, előkerül a pezsgő. Tasnádi Csaba mond köszöntőt, a társulat összefogását méltatva. Bodolay Géza Shakespeare örök aktualitásáról, az 1848-as fordítás erényeiről beszél, tisztelegve Petőfi-kutató édesapja emléke előtt. A tortán egy 19. századi metszet, a darab legmegrendítőbb jelenetével: Coriolanus és Volumnia drámai találkozásával a volscusoknál. (A kép gyorsan fogyatkozik, Nagyidai Gergő előzékenyen osztogatja a tortaszeleteket, nekem éppen Aufidiusból jut egy falatnyi.)
Bővebben...

Premier (Coriolanus)

Március nyolcadika van. Aki nem valamely nőnapi bál vendége most, az itt ül a nézőtéren, a Coriolanus bemutatóján. A Shakespeare-t játszó Petőfit   játszó színészt   játszó Varga Balázs ragadja meg a színpad szélén álló mikrofont. (A marcona tekintetű Titus Lartiust játszó terepruhás géppisztolyos katonát   játszó színészt   játszó Egger Géza már egyébként is felmázolta piros fénnyel: anakronizmus. Ehelyt követlek meg, nyájas olvasóm! Az aláhúzással, a kurziválással, a széles szóközökkel nyakatekert poénomat kívántam érthetőbbé tenni.)
Bővebben...

Anakronizmus (Coriolanus)

Próba. Ókori polgár (Kameniczky László) sétál haza a piacról. Róma, Antium, Corioli, teljesen mindegy. Retro cekkerében hatalmas fej káposzta és két hegyes piros csípőspaprika. A premieren már csak a káposzta szerepel. Kérdezem Bodolay Gézát, a korhű kellékekkel nem igazán vádolható darabban mit számít az a két paprika? És egyébként is, Titus Lartius (Egger Géza) már az elején rámázolta a vasfüggönyre egy otromba szobafestőecsettel: anakronizmus. A Rendező Úr meggyőz: nem történelmi anakronizmus, hanem gasztronómiai paradoxon. Mit lehet kezdeni a konyhában egy fej káposztával meg két csípős paprikával?
Bővebben...

Othello (Coriolanus)

Ismert név a színházi világban. A vitis vinifera, a vitis labrusca, a vitis riparia ölelkezése. Direkttermő, ledugott vesszői könnyen gyökeresednek. Tőkéit elvileg rég ki kellett volna vágni. Van az én kertemben is. Ropogós, kékesfekete, hamvas bogyóit nagymamám friss kenyérrel ette. (Étkezési szőlő.) A fürtök zsákvarrózsinegre fűzve, szellős padláson felaggatva újévig is eltarthatók. Akinek van, ne bántsa. Bort viszont valóban nemesebb szőlőből illik készíteni. (Magam egyszer Abaújszántóról rendeltem méregdrága Furmint-oltványokat. Egy év után kifagytak, egyetlen tőkém érte meg a második évet, arra meg véletlenül rászaladtam a fűnyíróval… De hát a Nyírségben Furmintot telepíteni… Bacchus nem ver bottal…)
Bővebben...

Vér és üszök (Coriolanus)

A nagyszínpadon folytatódnak a próbák. A munka akkor sem áll meg, ha párhuzamosan fellépése van valakinek, hiszen az ügyelő, vagy akár a rendezőasszisztens is szívesen besegít egy-egy jelenet erejéig. A (puritán) díszlet már kész: a szobrokkal kitöltött timpanon (két kezében koszorúféleséget tartó főalakkal), a timpanon alatt a metopék, az alatta futó fríz, az ékes korinthoszi oszlopok, egyszóval a stilizált antik épület. Más szinte nincs is, hacsaknem a teret körbekerítő fekete paraván, vagy a fekete zongoraszékek (magaskultúra) és a katonai stokikra emlékeztető vörös hokedlik (militáns félplebejus jelképek). A vörös és a fekete uralja az előadás színvilágát. A vér vöröse, és az elszenesedett élet- és épületmaradványok feketéje. Ezen a próbán az épület előtt és mögött X-et formázó gerendák még gyalulatlan nyerseségükkel tüntetnek, a premierre már nyomasztó vörös színt kapnak. Mintha az egész humán civilizációt áthúzná ez a vérrel festett monumentális X.
Bővebben...

Füstölt marhanyelv (Coriolanus)

Egger Gézával futok össze a színházi büfé előtt. Sürget, siessek, odabent valami igazán megírásra méltót találok majd. Elemészt a kíváncsiság, de azért kihasználom a találkozást és gyorsan szóbahozom Ralph Fiennes 2011-es Coriolanusát. Zseniális képtelenség, szabad adaptáció sértetlen Shakespeare-szöveggel. Bevallom, jogdíjfizetés nélkül néztem meg otthon a filmet, alátöltve feliratként az 1823-tól 1849-ig élt romantikus hacker „mára már public domain subtitle” fordítását. Egger Gézával egyetértünk abban, hogy keresve sem lehetne aktuálisabb Shakespeare-filmet találni.
Bővebben...

VIDOR Fesztivál 2017

nagyszinpad szoro
kamara szoro

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi