Gotthold Ephraim Lessing

EMILIA GALOTTI

(Polgári tragédia)

Rendező: KERESZTES ATTILA

Bemutató: 2016. november 19.

Az előadás hossza: kb. 2 óra 15 perc, egy szünettel

 

 

 

SZEREPOSZTÁS
 
  • Emilia Galotti: DÉZSI DARINKA
  • Odoardo, Emilia apja: HORVÁTH LÁSZLÓ ATTILA
  • Claudia, Emilia anyja: HORVÁTH RÉKA
  • Hettore Gonzaga, Guastalla hercege: ILLYÉS ÁKOS
  • Marinelli,a herceg kamarása: VICEI ZSOLT
  • Conti, művész: HORVÁTH SEBESTYÉN SÁNDOR
  • Appiani gróf: LAKATOS MÁTÉ
  • Orsina grófnő: SZVRCSEK ANITA
  • Angelo: VARGA BALÁZS
  • Pirro: ISTVÁN ISTVÁN
  • Inas: KAMENICZKY LÁSZLÓ
 
 
Díszlettervező: FODOR VIOLA
Jelmeztervező: BAJKÓ BLANKA ALÍZ
Zenei vezető: BOROS CSABA
Dramaturg: SZOKOLAI BRIGITTA
Súgó: KOVÁCS KATALIN
Ügyelő: T-LAFOREST CSABA 
Rendezőasszisztens: FÜLÖP ANGÉLA
Fordította: BÍRÓ BENCE
 

 

A darabról:

Valami Emilia Galotti, egy egyszerű kis polgárlány, épphogy idősebb, mint Shakespeare-nél Júlia, szellemességével és életkedvével egyszerre nyűgözi le a fiatal Appiani grófot és a város nagyhatalmú kormányzóját, Gonzagát. Mindez alig egy hónapja történik, a színpadi cselekmény előtti időkben, de a látásán fellobbanó szenvedély hatására kizökken az idő. Appianit furcsa képzetek gyötrik az el sosem érhető boldogságról; a herceg, feledve államérdeket és főúri szeretőt, kész lenne elégni ebben a tűzben. S mit csinál eközben a vágy titokzatos tárgya: Emilia? Érzékeli a férfiszívekben tomboló vihart? 

Látszólag nem: kötelességtudóan jár misére, hallgat az intő szóra, egyszerre jó kislánya a marcona katonaember apának és az udvari galantériától elbűvölt anyának. Alig van jelen: átadja a terepet a sorsáról döntő szülői párnak, rablóvezérnek, hercegi kamarásnak. Ebben az ide-odavettetésben, talán nem is a szemünk láttára, lesz édes kis cserebogárból hús-vér valódi nő; kislányos ábrándjainak helyét átveszi a keserű valóság.     

Mi történne, 

ha a herceg nem pillantaná meg egy kancellár partyján?

ha korábban nem győzne édesanyja akarata, és nem költöznének a sabionettai remeteségből a Guastallai pompába? 

ha az udvari fényképész csak egy kicsit is kevésbé magával ragadó portrét készítene róla?

ha választhatna fiúi és férfiúi szerelem között?

ha az esküvő nem épp mára lenne kitűzve?

ha Appiani elfogadná a hercegi kegyet, és messzi vidékre indulna fontos megbízatással?

ha a cselédség nem működne közre gyilkosságban, emberrablásban?

ha az eldobott szerető nem találkozna a gyanútlan apával?

ha nem jelentene egyszerre fogódzót és gátat is a vallás? 

ha lennének még apák, akik gyermekük tisztaságáért ölni készek?

ha mindennek nem egy nap alatt – a klasszicizmus szabályait követve – kellene megtörténnie?

Ha és ha és megint csak ha…

De Lessing, aki épp ez idő tájt fogalmazza meg a francia klasszicizmus szabályaival (tér - idő - cselekmény egysége) szembe menő, a modern drámaelmélet alapjául szolgáló Hamburgi dramaturgiáját, tökéletesen érzi, hogy a hármas egység szabályainak kényszerítő ereje művének javára szolgál. Az általa felkapott téma talán nem olyan nagy, mint Goethe Faustjáé; költészete talán nem olyan kifinomult, mint lesz majd tíz évvel később az írótriász harmadik tagjáé, Schilleré, amikor az Emilia Galotti nyomán saját Ármány és szerelemjét megírja – de problematikája a többieket is megtermékenyítően újszerű, a monológokban búvó patakként elrejtett gondolati bátorsága, mélysége és szabadsága mellbevágóan sokkoló.       

Gotthold Ephraim Lessing német drámaíró, kritikus, esztéta, dramaturg, a felvilágosodás szellemi életének kiemelkedő alakja, a modern színházi kritika megteremtője. Beszélt görögül, latinul, héberül; Lipcsében folytatott teológiai tanulmányait cserélte fel a filozófiáért és a színházért.  Miss Sara Sampson (1755) és Emilia Galotti (1772) című darabjaival megteremtette a polgári szomorújáték műfaját a színpadon. Utóbbi olyan jelképévé vált a német színháztörténetnek, mint hazánkban a Bánk bán. 

 

  • emilia
  • galotti_leporello_bels
  • galotti_leporello_kulso

Galéria /kattintson a képre a galéria megnyitásához/

  • ATI_1954
  • ATI_1959
  • ATI_1986
  • ATI_1995
  • ATI_2027
  • ATI_2037
  • ATI_2069
  • ATI_2088
  • ATI_2093
  • ATI_2102
  • ATI_2123
  • ATI_2197
  • ATI_2225
  • ATI_2233
  • ATI_2235
  • ATI_2254
  • ATI_2270
  • ATI_2285
  • ATI_2300
  • ATI_2355
  • ATI_2370
  • ATI_2373
  • ATI_2406
  • ATI_2423
  • ATI_2441
  • ATI_2451
Fotók: Janics Attila

  • I.Á.4114
  • I.Á.4119
  • I.Á.4120
  • I.Á.4121
  • I.Á.4123
  • I.Á.4129
  • I.Á.4135
  • I.Á.4137
  • I.Á.4139
  • I.Á.4178
  • I.Á.4183
  • I.Á.4185
  • I.Á.4189
  • I.Á.4196
  • I.Á.4198
  • I.Á.4200
  • I.Á.4201
  • I.Á.4202
  • I.Á.4207
  • I.Á.4208
  • I.Á.4215
Fotók: Kuthy Patrícia

 

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi