Fejes Endre

JÓ ESTÉT NYÁR, JÓ ESTÉT SZERELEM

(Zenés dráma)

Zene: Presser Gábor

Dalszöveg: Fejes Endre

Rendező: BAGOSSY LÁSZLÓ

Bemutató: 1995. március 11.



Szereposztás

  • A FIÚ: AVASS ATTILA
  • ZSUZSANNA: VARJÚ OLGA
  • KATALIN: GÁBOS KATALIN
  • ÉDES: MÁTHÉ ETA
  • ILONA: GOSZTOLA ADÉL
  • VERONIKA: RÉTI SZILVIA
  • KRISZ: GEDAI MÁRIA
  • EGY FODRÁSZLÁNY: TÓTH BERNADETT E.K.
  • ELSŐ GYÜMÖLCSÁRUS LÁNY: VARGA NÓRA
  • MÁSODIK GYÜMÖLCSÁRUS LÁNY: JÁRÓ ZSUZSA, HORVÁTH RÉKA
  • HARMADIK GYÜMÖLCSÁRUS LÁNY: SZIRBIK BERNADETT
  • SZEMÉLYZETIS: KOCSIS ANTAL
  • KASZNÁR: PETNEHÁZY ATTILA
  • SZÁJHARMÓNIKÁS: TÓTH KÁROLY
  • HŰVÖS: SZÁNTÓ SÁNDOR
  • ÜZLETVEZETŐ: TŰZKŐ SÁNDOR, PÁSZTOR ZOLTÁN
  • FÉRFI: BAJZÁTH PÉTER
  • NŐ: ERDŐS BORCSA E. K.
  • HÁZMESTER: KOBLICSKA KÁLMÁN

Továbbá
Dóra András e.k., Gyuris Tibor e.k., Kontha Nelli e.k., Kováts István,
Kövér Judit e.k., Pipó László e.k., Siktár Zoltán e.k., Tóth László


Díszlet: DÁVID ATTILA m.v.
Jelmez: FÖLDI ANDREA m.v.
Zenei vezető: KAZÁR PÁL
Segédrendező: PANKOTAY ÉVA


A darab

"Oly mértékben, amint az élőlény fejlődik, vele módosul a környezete is és mindenekfelett változik a tárgyak perspektívája. Képzeljük el a változásnak azt a pillanatát, amelyben a nagy célok, amelyek tegnap még világos architektúrát adtak életünk tájainak, elvesztik ragyogásukat, vonzóerejüket és tekintélyüket , míg az újak, amelyeket a helyükre tehetnénk, még nem nyertek teljes világosságot és elegendő erőt. Az ily pillanatban a világ egyensúlyát veszti, inog, remeg az ember körül; lépéseink is ingataggá válnak, a kardinális pontok remegni kezdenek és összefolynak, maguk az utak meg elfutnak rájuk nehezedő lépteink alól. Az európai lét most ebben a helyzetben van. Az értékrendszer, amely harminc esztendővel ezelőtt még gyakorolta a maga tevékenységét, elvesztette ragyogását, attraktív erejét, parancsoló nyomatékosságát. A nyugati ember tökéletesen irányát vesztette, mert nem tudja, mely csillagzat szerint éljen."
José Ortega Y Gasett – részlet az előadás műsorfüzetéből



Galéria




Kritikák



...Pedig mennyire igaz ma is a sötétruhás fiú története? Hiszen már nem a vasfüggönyön keresztül kukucskálunk, hanem „pacekba” hat ránk a Nyugat. Hiszen egzisztenciálisan (és intellektuálisan) kasztosodnak az emberek. Hiszen egyre többen akarnak többnek-másnak látszani. Hiszen lassan már csak a külsőségek alapján ítélünk és ítéltetünk. Hiszen a romos bérházakból már megint csak egy jó parti jelenthet kitörést. S bár ezek a gondolatok hangsúlyosan benne vannak a Fejes-műben, Bagossy rendezésében a makrovilág háttérbe szorította a mikroviszonyokat. Így nem igazán derül ki, hogy egy talán jobb sorsra érdemes fiú önpusztító és mások számára is veszélyes szerepjátszása az apró csalásokon át hogyan vezet a józan ésszel nem magyarázható emberölésig.

Éppen ezzel a lényeggel marad adós a Viktort játszó Avass Attila is. Technikájában ura a szerepnek. Görögségéhez erényt kovácsol hangképzési fogyatékosságaiból. Ragyogóak a váltásai, biztos a színpadi jelenléte, jól énekel. Csak nem elég karakteres. Nem taszító modorú, de nem is megnyerő. Nem sodródik, de nem is sodor. Nem aszfaltbetyár, de nem is úrifiú. Nincs benne semmi olyan, amiért szeretni vagy gyűlölni lehetne. Nem késztet állásfoglalásra. S hogy játékának nincsenek végletei, az éppen a zárójelenetben teremt konfliktushelyzetet. Nincs mivel magyarázza, hogy ő, aki másokon oly könnyen gázol át, miért nem tudja elviselni, ha őt ejtik át...

...A háttérből kiemelkedik a Katalin anyját butasággal ötvözött szolgalelkűséggel alakító Máthé Eta és a házmestert játszó Koblicska Kálmán, aki egy Martiniért a csillagokat is lehazudná az égről, s ezzel nemcsak a fiú bűnsegédje, hanem egy más élettérben lelki rokona is. Igazi külvárosi figura. Egy jól jellemzett alak abból a világból, amelyből a fiú egy-egy estére ki akar törni, s nemcsak másokkal, hanem önmagával is el akarja hitetni: ő Viktor. De ki is ez a Viktor?

Csizner Ildikó
Criticai Lapok

VIDOR Fesztivál 2017

nagyszinpad szoro
kamara szoro

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi