Henrik Ibsen

NÓRA

Németh László fordítását átdolgozta: Bagossy László

Rendező: BAGOSSY LÁSZLÓ m.v.

Bemutató: 1995. december 15.



Szereposztás



Díszlet: BAGOSSY LEVENTE m.v.
Jelmez: FÖLDI ANDREA m.v.
Segédrendező: VENYIGE SÁNDOR


A darab

A polgári dráma megteremtőjének, Ibsennek talán legnépszerűbb színműve a Nóra. A mű nemcsak a "feminizmus", a "nőkérdés" drámája. Az emberi méltóságot védelmezi, minden ember jogát az önálló, felelős, értelmes élethez. Nóra, a babaház tudatlanságában tartott "játékos mókuskája", a szemünk láttára alakul át céltudatos és felelősségteli emberré. Élete nem a látványos tragédiáké. A szokásos ibseni szerkezet - a múlt eseményeinek láncszerű visszagörgetése - fokozatosan tárja fel környezetének, életének csendben fojtogató tragédiáit és jellemének mélységeit - gyerekessége, füllentései, simulékonysága mögött az erőt, a hazugságokkal szakítani tudó bátorságot.
"Irni annyit jelent, mint törvényt ülni saját lelkünk felett" - így határozta meg az írói feladat lényegét Ibsen.



Galéria




Kritikák



...A színészek pontos, fegyelmezett munkával szolgálták az előadást, de ennél sokkal többet is tettek. Feltételezem, hogy a szöveg szikárítása nem válthatott ki osztatlan színészi elégedettséget, hiszen valamitől megfosztattak. Ugyanakkor többletlehetőséget kaptak azáltal, hogy e puritán formában rendkívül plasztikussá lehet tenni a figurát. A három főszereplő, Pregitzer Fruzsina, Gazsó György és Szigeti András élt is ezzel a lehetőséggel.

Szigeti visszafogottan, halkan, de természetesen közlekedik a Helmer-lakásban, otthon van benne, ugyanakkor idegen is. Éppen csak sejteti, finoman érezteti, hogy Rank szerelmes Nórába. Az orvos látszólagos nyugalommal és szakmai beletörődéssel viszonyul a betegségéhez, amit nagy önuralommal próbál eltusolni, de időnként kitör belőle a meg nem értettség, a fájdalom, az elkeseredettség.

Gazsó György Helmere egyszerre kemény és siránkozó, puha lény. Életidegen figura, aki már-már monomániásan ismételgeti azokat az elveket, ideálokat, amelyek valaha érvényben voltak, de mára kiürültek. Nórához való viszonya meglehetősen felemás. Az egyik pillanatban babusgatja, a másikban lehordja, mint egy gyereket. Nóra viselkedése teljesen megzavarja, értékrendje romokban, sem magával, sem a családjával, sem a bekövetkezett helyzettel nem tud mit kezdeni.

Nóra: Pregitzer Fruzsina. A színésznő nem a szokásos fejlődéstörténeti megközelítésben mutatja meg ezt a nőt, hiszen már az első perctől kezdve szuverén egyéniség, akinek – s ez sem szokványos szerepértelmezés – humora van. Ez a Nóra mindenekelőtt naiv, s nincs tudatában annak, hogy a tettei milyen következményekkel járnak. Számára a bevásárlásnál elkövetett túlköltekezés, az édesség titkos élvezete meg az adósságba keveredés alig megkülönböztethető vétkek. Most ez utóbbi miatt tört ki a botrány, de ha ez nem kerül napvilágra, akkor máskor más – lehet, hogy ennél sokkal kisebb „ügy” – miatt lenne egyértelmű a házastársi kapcsolat elhibázottsága. A baj az, hogy az üvegbura alatt nem alakultak ki más kapcsolatok, így védtelenek lettek mind a ketten.

Nánay István
Színház

VIDOR Fesztivál 2017

nagyszinpad szoro
kamara szoro

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi