Alfred Jarry

ÜBÜ KIRÁLY

(Színházi játék két részben)

Fordította: Jékely Zoltán

Rendező: MEGYERI ZOLTÁN

Bemutató: 1995. október 12.



Szereposztás


Továbbá
a szcenikai nehézségeket áthidalja:
Sándor Júlia, Erdős Borcsa e.k.

királyfiak, töstérek, lengyel parasztok, lengyel hadsereg, feltámadt lengyel hadsereg, orosz hadsereg, lengyel nép, markotányos nők, medvék, egyéb vadonélő- és háziállatok, és mindenki más, aki elképzelhető:
Bocskai Péter e.k., Boldizsár Zsolt, Dóra András e.k., Gyuris Tibor e.k., Mészáros Árpád e.k.,
Pásztor Zoltán e.k., Pipó László e.k., Siktár Zoltán e.k., Szirbik Bernedett e.k., Tóth Zoltán László e.k.,
Tóth Tibor e.k., Tucker András e.k.


Díszlet-jelmez: GYARMATHY ÁGNES
Zenei vezető: KAZÁR PÁL
Segédrendező: LENCSÉS ISTVÁN


A darab

A Pisti és a Revizor után most még egy groteszk: az Übü.
Miért vonzódom ehhez a műfajhoz? Talán mert a legszabadabb és mégis a legkonzervatívabb, hiszen mindent lehet, de mégis valóságosnak kell lennünk. Sőt! Minél lehetetlenebb egy helyzet, annál reálisabban kell eljátszani ... De ez már szakma.
Mi bajom a hatalommal? Talán semmi. Csak azokkal, akik visszaélnek vele. És mostanában sok szépen fejlett magyar Übü papa van. A kiskirályok korát éljük: kiskirályok a gazdaságban, kiskirályok a politikában, kiskirályok a bűnözésben. Amerre nézünk, kiskirály kiskirály hátán. Lassan elfogynak az "országló helyek", de egy igazi belevaló kiskirály mindig talál magának szemétdombot. A bársonyszékért és a hatalomért bármire képesek. Pillanatok alatt váltanak ruhát, hivatalt, barátokat, meggyőződést, köpönyeget...
De ez már magánvélemény.
Ezek szerint egy groteszkkel akarjuk kigúnyolni a hatalmaskodókat? Talán. De mindenek előtt egy jót szeretnénk játszani a valóság és a képzelet határán egy világhírűvé vált diákcsíny, az Übü király segítségével.
Megyeri Zoltán (rendező)



Galéria




Kritikák



Alfred Jarry a múlt századvég korának hírhedt fenegyerekeként, valóságban is kamaszként írta meg tanár-, társadalom- és politikacsúfoló színházi játékát, az Übü királyt. A botrányokat kavaró mű, az idővel ténylegesen kibontakozott übüség, a mindent elrohasztó pöcegödör-szellemiség véresen gúnyos leleplezését szolgálja. A nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház fiatal jellemszínészének, a közelmúltban egyre többet rendezett Megyeri Zoltánnak volt bátorsága nagyobbrészt fiatal, sőt legfiatalabb színjátékostársaival úgy színpadra tenni Jarry kamaszrémálmát, hogy szakított az elmúlt évtizedek sokfelé asszociáltató, vér- és pokolgőzös előadási hagyományaival. A diákok mintegy a mai diákszínjátszás, alternatív színjátékok eszközeivel és módján alakulnak át Übü papává, mamává, királyfivá, kapitánnyá, királlyá, cárrá, anyakirálynévá, miközben cselekedeteikből, gesztusaikból, mozgásukból, bábos maszkjaik, ruháik mögül érzékeltetik a latrinaseprő szellemiséget, az übüi rémuralom világát. A minapi előadás különleges és váratlan meglepetést hozott: a rendező a közvetlenül a bemutató előtt megbetegedett Pregitzer Fruzsinától átvette Übü mama szerepét. A beugrás kiválóan sikerült, még habitusában is hasonlót alakít.

Bőgel József
Vasárnapi Hírek

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi