Georg Büchner

DANTON

Fordította: Kosztolányi Dezső, Thurzó Gábor, Kovács István, Rónay György

Rendező: GAÁL ERZSÉBET

Bemutató: 1990. április 27.



Szereposztás

  • DANTON: FÖLDI LÁSZLÓ
  • DESMOULINS: ILYÉS RÓBERT
  • LACROIX: GADOS BÉLA
  • ROBESPIERRE: SAFRANEK KÁROLY
  • SAINT-JUST: RÉKASI KÁROLY
  • HERMANN: PETNEHÁZY ATTILA
  • TERMÉSZET LÁNYA: CSORBA ILONA


Továbbá
A NÉP:
Puskás Ildikó, Csabai Judit, Kőrösi Tünde, Bíró Anikó, Zudor Judit, Both Gabi, Csatári Éva, Oláh Mária, Sarkadi Sándor, Bogár János, Németh Attila, Pankotay Péter, Négyesi Péter, Venyige Sándor, Bajzáth Péter, Thuróczy Szabolcs, Menyhárt Zsolt, Szathmári Árpád, Lencsés József, Joó Gábor, Mészáros Árpád, Gyuris Tibor
Zeneszerző: DARVAS FERENC m.v.
Dramaturg: ZSÓTÉR SÁNDOR
rendező munkatársa: ZSÓTÉR SÁNDOR
Segédrendező: GYENGE KATALIN


A darab

A Forradalom képe Gaál Erzsébet rendezésében egyetlen őrjöngő, véres látomás, fizikai brutalitások, vad, nyers, ösztönös gyermeki játékok és erőszakos, szédítő manipulációk sorozata. E játéknak, amely a Danton címet viseli ugyan, s amely a kamasz zseni, Georg Büchner különböző műveiből egymásba montírozott szövegtestre (döntően a Danton halálára) épül, nem a diktatúra zsarnoki csapdájába belepusztuló nagy formátumú forradalmár, Danton a hőse, még csak nem is a tömeg lélektanát kitűnően ismerő és időről időre manipulálni kész, számítóan ravasz Robespierre, vagy a rámenősen elvakult Saint-Just, hanem a forradalmat permanensen továbbvinni és megújítani akaró nép, a látszólag tagolatlan és bárdolatlan tömeg.


Kovács Dezső
Színház



Galéria




Kritikák


...A nyírségi Danton kíméletlen előadás. Akár taszítónak is vélheti, aki csakis édeskés préseltképnek kívánja szemlélni a történelmet és a mindennapokat, aki nem akarja tudni: hány éles kést rejt egy ölelés, mennyire árulásra fölkészült egy baráti mosoly, milyen kapzsi az önzetlenség, és hogy a nagy, fényes, morális mondatok mögött kicsiny piszkos érdekek lapulnak, és aki homokba dugja a fejét, a tény elől, hogy akkor pillantanak érzelmes szeretettel az emberre, ha éppen halálra ítélték...
...A Danton haláláról még sokszor kell írni, elemezni a színjátszás új útjait fölajánló eredményeit. Nemcsak az évad, az évtized legjelentősebb előadásának tartom. Ha folytatódhat hatása; ha kiolvassák belőle egy új színjátszó rendszer ábécéjét: egészségesen életképes útra térítheti a magyar színjátszást.
A nyíregyházi gyerekek felnőtt színházat éltek elő. Természetesen: az új színházi írásmódhoz újra kell tanulni a közönségnek is a színház nézését. Elkényelmesítették az elmúlt évtizedek rendezői kísérletei a publikumot. Szájba tömködték a mondanivalót. Fennen lobogtatták előadásaik politikai irányultságát.
A többszólamú Danton pontos költői látomás, mégsem irányítja erőszakosan közönségét. Rábízza a választást: merre keresi a cselekmény fő vonalát. Rábízza: saját maga ítélje meg, mi fontos, mi kevésbé az. Ismerje ki magát a zűrzavarnak ábrázolt rendben, hogy maga alkothasson ítéletet.
De ez a néző dolga a színházon kívül is.

M. G. P.
Népszabadság


VIDOR Fesztivál 2017

nagyszinpad szoro
kamara szoro

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi