Thornton Wilder

A MI KIS VÁROSUNK

Fordította: Benedek Marcell

Rendező: MENSÁROS LÁSZLÓ

Bemutató: 1989. április 28.



Szereposztás



Díszlet: CSÁNYI ÁRPÁD m.v.
Jelmez: BORSI ZSUZSA m.v.
Segédrendező: KÓKAI MÁRIA


A darab

Grover’s Corner. Északi szélesség 42 fok 40’, nyugati hosszúság 70 fok 37’. New Hampshire állam, Egyesült Államok. 1901. május 7., pirkadat előtt.
Thornton Wilder így, ilyen pontosan adja meg, hol található darabjának helyszíne, Grover’s Corner, s mikor kezdődik a cselekmény… …A térképészeti precizitású adatok azonban nem lényegesek. A mi kis városunk valahol az emlékeinkben, gyermek- és ifjúkorunk megélt vagy csak megálmodott élményeiben létezik. És ezért tulajdonképpen nem is fontos, megtalálható-e, s ha igen, hol, a térképen. Valamennyiünknek megvan a maga kis városa, amelyben született, felcseperedett, élt és meghalt.
Eltévesztettem volna az igeidőt? Nem. Csak követtem Wilder módszerét, aki ebben az 1938-ban írt, s akkor merészen formabontó dramaturgiájúnak számító színművében szabadon kezeli az idősíkokat. A rendező, aki egyben a darab főszereplője is, kedve szerint (de valójában egy szigorú belső rendhez igazodva) idézi fel az eseményeket, szólítja színpadra a játék szereplőit. Rendező és narrátor, aki irányít és kommentál. Egy-egy jelenetet épp csak felvázol, máskor kibont, körüljár. Figurákat hív elő és küld vissza a csak jelzett díszletek mögé. Utasításokat ad a színpadi személyzetnek, - világosítóknak, díszletezőknek -, megköszöni a színészek munkáját a jelenetek végén, és kiszól a közönséghez, ha ennek látja szükségességét. Bejelenti a szünetet és közli, mikor véget ér a játék.
Ma már ez a fajta működés és működtetés nem számít meghökkentően merésznek talán épp Wilder újítása révén is.


Takács István
Népszava



Galéria




Kritikák


Mensáros László, a színész, igyekszik a háttérben maradni. Csak annyira van jelen ilyen minőségben, amennyire ez elengedhetetlen. Illetve: azt játssza, hogy a Rendezőt játssza, s talán ettől is lesz visszafogottabb. Színészeit viszont nagyon érzékenyen és finoman vezeti. Különösen a két fiatal – Orosz Helga és Rékasi Károly – nyújt meggyőző portrét; kamaszos zavaraik és félszegségük mögött ott izzik az érzések tisztasága. Van bennük valami fanyar hamvasság, s átsuhan jeleneteiken a csöndes tragédia árnyéka is. A szülőket játszó Bárány Frigyes és Máthé Eta (Gibbsék), valamint Csíkos Sándor és Zubor Ágnes (Webbék) a kisvárosi tehetős polgárok precíz és karakteres ábrázolásában jeleskedik. Adnak egy kis többletet is: Wilder szövegénél mélyebben mutatják meg a szülők és gyermekeik közötti azonos karakterjegyeket.
Grover's Corner nem a világ közepe. Ám élni és meghalni itt éppúgy lehet (és kell), mint bárhol máshol, ahol gyöngyházfényűek a hajnalok, az alkonyat virágillat és madárdal kíséretében száll le, és a temetőben megbékélve várják az újabb lakókat a már odaköltözöttek. Grover's Corner koordinátáit nemcsak szélességi és hosszúsági fokok adják meg, hanem a legfontosabb emberi koordináták: az élet és a halál.

Takács István
Népszava


Hello Dolly B1RM 2

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi