Szép Ernő

VŐLEGÉNY

(vígjáték háromt felvonásban)

Rendező: GELLÉRT PÉTER

Bemutató: 1987. február 14.



Szereposztás

  • PAPA: SIMOR OTTÓ
  • ANYA: MÁTHÉ ETA
  • KORNÉL: SIMON MARI
  • MARISKA: MAGYAR ÉVA
  • DUCI: LEVICZKY KLÁRA
  • ZOLI: VAJDA JÁNOS
  • FATER: HETEY LÁSZLÓ
  • RUDI: JUHÁSZ GYÖRGY
  • GYENGUSNÉ: VENNES EMMY
  • SÁRI: MATOLCSI MARIANNA
  • NUSI: GEDAI MÁRIA
  • PIMPI: BALOGH BÉLA
  • ÉDES BABA: VIKÁR CSABA
  • PENDZSI: PITZ KATALIN


Díszlet: FÜLEKI ZSUZSA m.v.
Jelmez: MIALKOVSZKY ERZSÉBET m.v.
Dramaturg: VEND ANDRÁS
Segédrendező: FÜLÖP ANGÉLA


A darab

Szép Ernő (1884-1953), a huszadik század első felének jeles pesti költője, kétféle szemléletet ötvöz drámáiban. Egyrészt pontosan és élesen látja az emberek gyarlóságainak groteszk voltát, másrészt figuráinak „megengedi” a néha feltörő lírai érzelmeket – s megértéssel figyeli ennek az érzelmességnek olcsóságát, szegényességét. Egyik legélesebben látó és ábrázoló darabja, a Vőlegény, melyben a megértés és az éleslátás egyensúlya az utóbbi felé billen el. Közvetlenül a háború után idézi meg a háború előtti Pest reménytelen életű kispolgárainak világát, a hozomány nélküli szép leányok választási kényszerét a züllöttség és a főzelékszagú nyomor között, a dzsentri, vagy még csak nem is dzsentri családok kölcsönből, hazugságból való napról napra tengődését.



Galéria




Kritikák


...A színészek mindent elkövetnek, hogy ebben a nehéz helyzetben helytálljanak. A jobb szerepek, a megírt jellemek Máthé Etának és Simor Ottónak jutottak. Ők jókedvűen komédiáznak, játsszák az „elegáns” „úri” embereket, a „fenn az ernyő, nincsen kas” szituációt. A pénz imádatában élő, meggyőződés nélküli, látszatokon alapuló pózokat. Sok kacagtató jelenetük van, fennköltek és közönségesek, emelkedettek és kisszerűek egyszerre. A család többi tagjának szerepében Magyar Éva, Leviczky Klári és Vajda János egy-egy jól megrajzolt karaktert nyújtott, kidolgozott mozgással, néhány jól eltalált gesztussal, emberi tartásra utaló mozzanatokkal. Különösen Magyar Éva szerepe tette ezt számára lehetővé. A fiatalok: Juhász György és Simon Mari inkább sémákat nyújtottak. Egyik szerep sem különösen rokonszenves, nagy érzelmi hullámzásokat kellene szinte minden hiteles szituáció nélkül elfogadtatni, ehelyett inkább külsődleges megoldásokhoz folyamodnak. (Nem biztos, hogy Simon Marinak való ez a naiva szerepkör; a hamvas, ártatlan szép lány epedő nézésekkel és olvatag gesztusokkal.) Hetey László Rudi apjának szerepében hatásos alakítást mutatott.

Margócsy Klára
Kelet-Magyarország


Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi