Ray Cooney

CSALÁD ELLEN NINCS ORVOSSÁG

(Komédia két részben)

Az előadás a Ray Cooney Plays engedélyével, a Hofra Kft. közvetítésével jött létre.

Fordította: Komáromy Rudolf

Rendező: LENDVAI ZOLTÁN

Bemutató: 2006. május 13.



Szereposztás



Látvány: VÉBER TÍMEA
Segédrendező: FÜLÖP ANGÉLA


A darab

Egy példás családi életet élő professzor épp előadást készül tartani egy nemzetközi konferencián, amikor megjelenik tizennyolc éve nem látott szeretője, aki ráadásul magával hozza egykori kapcsolatuk gyümölcsét. Az immár felserdült Leslie szeretné megismerni soha nem látott édesapját. A professzor, hogy elkerülje a botrányt, megkéri vállalkozó kedvű és szerencsére agglegény kollégáját - játssza el helyette a nem kívánt apaszerepet. Egy kotnyeles főnővér azonban mindent összekavar, és végül a rendőrségnek kell közbelépnie, hogy az egyre bonyolultabbá váló helyzet tisztázódjon… Klasszikus bohózat rengeteg félreértéssel és még több nevetéssel.



Galéria




Videó




Kritikák

FÉLREÉRTÉSEK VÍGJÁTÉKA

Kacagtató komédia a nagyszínpadon

Két óra kacagás, röhögés, hahotázás, sőt nyerítés… a Család ellen nincs orvosság próbára teszi a nézők rekeszizmát, egy pillanatra sem hagyja őket poén nélkül. Olyan szórakozás, amely közben a publikumnak a könnye kicsordul a nevetéstől…

A Móricz Zsigmond Színház új bemutatója olyan fergeteges komédia, sőt inkább bohózat, amely egy percre nem hagyja unatkozni a befogadót. Ray Cooney, a Páratlan páros illetve a Miniszter félrelép szerzője bőkezűen adagolja a mulatságos helyzeteket, szereplőit a legelképesztőbb szituációkba juttatva. A sztoriról egy ilyen lendületű darab esetében nem szabad elárulni semmit, azon kívül, hogy egy londoni kórház orvosi szobájában játszódik, amely elképesztő események színhelye lesz. Cooney mesteri módon alkalmazza a vígjátéki irodalom örök kellékeit: akad itt félreértés, átöltözés, felismerés és fel nem ismerés, szerepcsere, illetve mindenekelőtt parádés helyzetek sokasága. A Család ellen nincs orvosság amolyan jutalomjáték, amelyben a színészek nyílt színi tapsviharok között felszabadultan mókázhatnak. Cooney munkája – a benne látható enyhe pikantéria ellenére – bármely korosztály számára hallatlanul élvezhető. (Persze, ez a műfaj nem tesz föl nagy emberi kérdéseket, nem szembesít a lét örök problémáival, de hát nem is az a célja. Ebben a műben egyetlen komolyabb téma akad, s ez a kamasz fiú apakeresése. Mielőtt azonban az identitásválság súlyossá válna, jön az ügyes megoldás, amelyben mindenki boldog lesz. Egy bohózatban nyílván így kell lennie…)

A Móricz Zsigmond Színház Cooney színpadra állításával mintha jóvá akarta volna tenni a mostani évad némely kevésbé nézőbarát kísérletét, s Lendvai Zoltán dinamikus rendezésével, kitűnő szereplőkkel szerette volna visszacsábítani a Tháliától elpártolni igyekvőket… Nos, úgy vélem, ez a terv sikerülni fog. Lendvai Zoltán mozgalmas előadást hozott létre, amely megjósolhatóan nagy sikerszéria előtt áll. Kiváló színészi alakítások segítik a rendezői ötleteket, hiszen Bárány Frigyes, Horváth László Attila, Petneházy Attila hármasa éppoly ragyogó, mint Pregitzer Fruzsina, Gosztola Adél, Antal Olga triója. Örömmel láttam Kocsis Antalt komédiázni, miképpen Tóth Károly, Molnár Mariann, Tóth Zoltán László ,Balogh Gábor és Bátyai Éva is erős hangsúlyokkal járult hozzá a sikerhez. Véber Tímea díszletei itt-ott emlékeztetnek egynéhány mai középület bútoraira, sőt a fotel és a heverő, valamint az orvosi szoba plafonja a megyei könyvtár megoldásaira asszociáltat – a játék így aztán valóban napjainkban történik. A Család ellen nincs orvosság igazi szórakoztató színház. Nyelvi humora, helyzetkomikumban bővelkedő jelenetkezelése, meghökkentő eseménybonyolítása, fordulatos történetalakítása felhőtlen kikapcsolódást kínál....

Karádi Zsolt
Nyíregyházi Napló



MIN NEVET A KÖZÖNSÉG?

A félreértéseken alapuló történet jó véget ér: több ilyen előadás kellene. Régóta mondják a szakemberek, hogy a nevetés gyógyít. Akinek nincs humora, könnyen megkeserítheti önmaga és mások életét.

A nevetés persze többféle forrásból fakadhat. Nevethetünk, ha azt tapasztaljuk, hogy valaki csetlik-botlik, akármit tesz beleszalad egy repülő krémtortába. De azon is nevethetünk, ha valaki kisszerű mivoltát hatalmasnak mutatja, vagy nemtelenségét nemesnek. A humor mindenképpen görbe tükröt tart elénk, amelyben meglátjuk önmagunkat anélkül, hogy nevetségessé válnánk. Ray Cooney kedvelt szerzője a magyar színpadoknak. Óriási sikerrel játszották a Páratlan páros mindkét részét, mozisiker is lett A miniszter félrelép.

Jól döntött tehát a Móricz Zsigmond Színház, amikor egy kicsit a nézők elégedetlenségét is leszerelve, az évad vége felé bemutatta a Család ellen nincs orvosság című bohózatot Lendvai Zoltán rendezésében, akinek legutóbb a Móricz szerelmei kisszínpadi bemutatót is köszönhetjük. A kórház kitüntetett helyszíne sok-sok darabnak, televíziós sorozatnak, hiszen egyszerre van jelen az élet és a halál, a küzdelem és az elesettség, a hatalmi basáskodás és a feláldozásra váró fiatal nővérek serege. Az iskolák, a pedagógusok már nincsenek ilyen „jó” helyzetben, hiszen ott a humor csak a hülye tanár és az agyafúrt diák szembenállásában fogalmazódhat meg.

Profi rendezés...

A nyíregyházi előadás profi rendező munkája. Lendvai Zoltán hatalmas tempót diktált, mert a szöveg egy pillanatnyi kihagyást sem enged, különben összecsuklik a humor. S ami ennél fontosabb: a színészek kitűnően alkalmazkodtak ehhez a tempóhoz. Kinek mennyi jutott. Gosztola Adélnak a tudatlan feleségszerepe, aki éppen ezzel olykor-olykor előrelendíti a cselekményt. Bárány Frigyes szinte semmit sem változik: feszes tartásban alakítja a tökéletes angol gentlement. Kocsis Antal szeretnivalóan ütődött Bill figurája is mindnyájunk jellegzetes tapasztalata, ha már hosszabb-rövidebb időt töltöttünk valamelyik egészségügyi intézményben. Tóth Károly okoskodó, fontoskodó őrmestere is a helyén van. Horváth László Attila most is telitalálat: képes a nevettetésre, de az utolsó pillanatig kivár a meglepetéssel. Petneházy Attila és Pregitzer Fruzsina kettősében Pregitzer inkább tükör, amelyben Petneházy humoros helyzete visszatükröződik. Petneházy belecsöppen a nagy kombinátor szerepébe, egyik humorhelyzetből a másikba. Olykor szeretne megpihenni, de Rax Cooney dramaturgiája ezt nem engedi.

A számos félreértésen alapuló történet jó véget ér, a rekeszizmok is megpihennek abban a sóhajban, hogy több ilyen előadás kellene.

Nagy István Attila
Kelet Magyarország

Hello Dolly B1RM 2

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi