Németh Ákos

A WEBÁRUHÁZ

(Játék nemcsak kamaszoknak)

Rendező: BODOLAY GÉZA

Bemutató: 2012. március 9.



Szereposztás



Munkatársak:
PÁLÓCZY MAGDOLNA
BOLDIZSÁR ZSOLT
Ügyelő - Rendezőasszisztens: DANKÓ ISTVÁN
Súgó: NAGY ERZSÉBET




A darab

Németh Ákos József Attila- és Szép Ernő-díjas kortárs drámaírónknak ismét bemutatója van Nyíregyházán, az európai Színházak sora próbálja követni a német színház új és új szövegek iránti kiapadhatatlan igényét, és ahogy egykoron a Romantika, mára ez a „dráma-utáni” színházi szövegsorozat bennünket is utolért.
A szereplők 14 évesek, éppen abban a korban, amikor a Világra, a Tudásra és nem utolsó sorban a Szerelemre először csodálkozunk rá.
Mi veszi őket körül? Mit kínál a WEB-áruház?
Mit ér a kor, ha ebben a korban élünk?



Galéria


Plakát, szórólap: László Rita Emőke

Fotók: Homonyik Csilla, Karádi Zsolt



Kritikák

„és tegnap jártam a pokolban…”

Rendkívül izgalmas, „pörgős” és időszerű bemutatót tartott a Móricz Zsigmond Színház. Németh Ákos darabja, A webáruház a mai kiskamaszokról szól, azonban az ábrázolt világ problémahalmaza nem csak a fiatalok ügye. Sőt, azt is mondhatnánk: mindenekelőtt a felnőtt társadalomé. Mindannyiunké.

Megdöbbentő látlelet

A webáruház mai tizenhárom-tizennégy éves fiúk-lányok nagyon is hihető históriáját kínálja. Középpontjában a – tudatmódosító szerekkel való megismerkedés, majd üzletelés, valamint a körvonalazatlan személyiséget, illetve a félig gyermeki, félig kamasz szervezetet fizikailag romboló – függőség kialakulása áll. A történet felszínén a magukra hagyott, felnövő-kallódó ifjak sodródása látható, a mélyben azonban a magány és a valakihez-tartozás igénye munkál. A szereplők sutasága, agressziója, mosdatlanszájúsága álarc, amely alatt a szeretethiány, a tanácstalanság, az önkeresés olykor röhögnivaló, olykor tragikus dimenziói tárulnak fel. Németh Ákos jelenetező technikájú munkája megdöbbentő látlelet a máról, ahol mindenki áldozat.

A megtalált forma

Bodolay Géza rendező megtalálta azt a formát, amellyel az egyébként is halatlanul aktuális játék a megcélzott diákközönség számára átélhető és vitára alkalmas lehet. A webáruházat nem naturális díszletek közé helyezte (munkatársak: Pálóczy Magdolna, Boldizsár Zsolt), inkább modellként kezelte. A tizennégy esztendős iskolásokat fiatal színészek alakítják: azaz nem biográfiai hitelességre, hanem a műbe foglalt problémavilág intenzívvé tételére törekedett. A huszonhárom jelenetre tagolt előadás mindvégig fogva tartja a nézőt, köszönhetően a cselekmény fokozódó feszültségének, illetve az árnyalt színészi játéknak. Bodolay sok-sok geggel „fejelte meg” az írott szöveget; a dialógusok mögé (és közé) ékelt vizuális ötletek nemcsak pergőbbé, hanem színházszerűbbé is tették a művet.

„Patkányarcom van”

A webáruház öt fiatal színésznek nyújt jó lehetőségeket arra, hogy részt vegyen ebben az elkötelezett előadásban. Így Fellinger Domonkos a félénk, s József Attila-verssel udvarló Bálintot, Vaszkó Bence a sportos, s a tolókocsis Melindát gyámolítgató Lórántot, Jenei Judit a magát csúnyának érző, olykor a kegyetlenségig féltékeny Martinát, Kuthy Patrícia az ő kerekes székes, ám informatikai zseni húgát, Melindát alakítja. A darab központi figuráját, a gyógyszerekkel előbb csak viccből, később már menthetetlen komolysággal üzletelő diáklányt, Marcellát Fridrik Noémi állítja elénk.
A felnőttek nem jelennek meg ebben a világban, csak telefonálnak, csak nyomoznak, csak üzeneteket hagynak. Köztük és a kamaszok között nincs érintkezés. Németh Ákos riasztó, mert igaz, a mai magyar társadalom számos mentális betegségét egyszerre megidéző munkájában a veszélyeztetett, az élettel (és a halállal) ismerkedő gyerekek, s a tudatmódosító szerek és az anorexia rabjaivá váló fiatalok rettenetes létélményét Marcella mondja ki, illetve írja le az orvosnak: „Szóval mocskosul egyedül vagyok (…) Arra ébredek hajnalban, hogy kiesik a szívem. Ráz a hideg, izzadok. A lábam letépve, a karom letépve. Látom verni a szívem (…) Magammal beszélek, szemben ülök magammal, patkányarcom van, nevetek (…) Halottakat látok és tegnap jártam a pokolban.”

Karádi Zsolt



DROG ÉS SZERELEM

Drog és szerelem: ezekről szól az élet, a kamaszok élete Németh Ákos Webáruház című darabja szerint, melyet idén a Móricz Zsigmond Színház is műsorára tűzött.

„De szeretnék újra kamasz lenni. Vagy legalább, ahogy mondják, örök kamasz. (Hja, van hogy az ember tényleg öregszik.)” – gondoltam, mikor a színházba érkezve zsibongó tini-seregben próbáltam utat törni magamnak a ruhatárig. „Istenem, de jó hogy már nem vagyok kamasz, és többet nem is leszek az!” – ez már a darab után járt a fejemben, kifelé jövet, visszabújva a saját kabátomba. Hogy mi történt eközben odabenn a színpadon – és a nézőtéren?

A Webáruház közönségeként három lány és két fiú (mind tizennégy-tizenhárom évesek) fiktív történetén keresztül nyerhetünk bepillantást egy nagyon is valóságos világba. A történet azzal szembesít, hogy a fiatalság többnyire nosztalgiával emlegetett időszaka valójában életünk legkritikusabb periódusa. A kétségbeesett önkeresés, a megfelelni és tetszeni vágyás, és mindenekelőtt a szeretet, a figyelem iránti vágy irányíthatatlanul, de legalább is sokszor irányítás hiányában ijesztő erővel sodorhat nem kis veszélyek közé.
A történet főszereplői, Marcella (Fridrik Noémi) és Martina (Jenei Judit) „jobb híján”-barátsága valójában véletlen egymás mellé sodródás. Bár életükben sok a közös vonás: Marcella gazdag szülők elhanyagolt gyermeke, Martina pedig szegényeké. A szülői szeretet és figyelem hiányát a két lány hasonló lelki technikával próbálja „túlélni”: Marcella a kívülről kőkemény magabiztosságot sugárzó, flegma lány szerepébe bújik, míg Martina, hasonló látszat-flegmasággal és nem kevés agresszivitással a felnőttek önállóságára törekszik. A két lány szövetsége ennek ellenére mellőz minden baráti érzelmet: tisztán üzleti alapú. S hogy mi az üzlet? Hallucinogén gyógyszereket árulnak osztálytársaiknak, az üzleti sikeren felbuzdulva pedig webáruházat hoznak létre Marcella húgának (Kuthy Patrícia) segítségével. A két fiú, Lóránt (Vaszkó Bence) és Bálint (Fellinger Domonkos) igazi gitárzúzós, tengődő kamaszok. Bálint reménytelenül szerelmes a magától mindenféle gyengéd érzelmet eltagadó Marcellába, Lórántban Marcella kerekesszékes húga, Melinda ébreszti fel a még soha nem tapasztalt szerelmet. A történet maga szinte nem is bonyolódik tovább, miután felrajzolódtak a szereplők közötti viszonyok. A „végkifejlet”, pontosabban az a pont, ahol a darab véget ér és el kell engednünk a történetet, nem rejteget meglepetést, csupán kibontja azokat a szorongást és feszültséget okozó szálakat, melyeket az alapszituáció felrajzol.

Az állandóan fenntartott szorongás egyik legfőbb eszköze a díszlet. Jól ábrázolja: ez a kamasztörténet is Rómeó és Júlia-történet annyiban, hogy szerelem és halál közötti feszült térben bontakozik. A puritán színpadot, ahol a különböző színtereket csupán jelzésértékkel választják el lécekből épült kabin-vázak, középen, hátul egy csontváz uralja. Nem csupán kellék az iskolai tanterem miliőjének megidézésére. Olyan, mint filmekben a pisztoly, amiről tudjuk, ha előkerül, akkor el is fog sülni. Baljós érzelmekkel figyeljük hát kezdetektől fogva a történet kibontakozását. A szórakozóhelyek buli-hangulatát idéző világítástechnika, a death-metalos zenei betétek még inkább kiemelik fiatalság és halál különös, borzongató rokonságát. Bár valószínűleg a kamasz célközönség mindezeket a színpadi eszközöket csupán a közelhozás gesztusaként értékeli, mint ahogy a darab aktuális szlengen beszélő nyelvezetét is, vagy a színpad fölé belógó kivetítőt, melyen időnként valóságshow-szerűen jelennek meg a színpadi történések képei. A közelhozás a színészi játékban is sikeres: a nem tizenéves színészek meggyőzően és láthatóan minden erőlködés nélkül képesek kamasz-bőrbe bújni. Leghitelesebb talán Jenei Judit, kamaszosan karcsú alkatával, manga-sminkjével, mély orgánumával, mellyel az undokság, a kegyetlenség és a kétségbeesettség regiszterein is tud játszani. Illetve Vaszkó Bence és Kuthy Patrícia, akik olyan élővé képesek tenni a Lóránt és Melinda között kibontakozó, esetlen kamasz-szerelmet egyetlen apró mozdulattal, hogy megborzong az ember. S egy pillanat erejéig szeretne borzasztóan, mégiscsak, mégegyszer az életben kamasz lenni. Félszeg szerelem, (vajon tisztában vagytok-e vele, tinik?) micsoda drog ez! Az élet webáruházban nem kapható, egyszeri ajándéka. Erre az egyetlen hallucinogénre, talán nem bűn, felnőtt fejjel is, örökre vágyakozni.

Kulin Borbála


Hello Dolly B1RM 2

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi