Németh Ákos

A WEBÁRUHÁZ

(Játék nemcsak kamaszoknak)

Rendező: BODOLAY GÉZA

Bemutató: 2012. március 9.



Szereposztás



Munkatársak:
PÁLÓCZY MAGDOLNA
BOLDIZSÁR ZSOLT
Ügyelő - Rendezőasszisztens: DANKÓ ISTVÁN
Súgó: NAGY ERZSÉBET




A darab

Németh Ákos József Attila- és Szép Ernő-díjas kortárs drámaírónknak ismét bemutatója van Nyíregyházán, az európai Színházak sora próbálja követni a német színház új és új szövegek iránti kiapadhatatlan igényét, és ahogy egykoron a Romantika, mára ez a „dráma-utáni” színházi szövegsorozat bennünket is utolért.
A szereplők 14 évesek, éppen abban a korban, amikor a Világra, a Tudásra és nem utolsó sorban a Szerelemre először csodálkozunk rá.
Mi veszi őket körül? Mit kínál a WEB-áruház?
Mit ér a kor, ha ebben a korban élünk?



Galéria


Plakát, szórólap: László Rita Emőke

Fotók: Homonyik Csilla, Karádi Zsolt



Kritikák

„és tegnap jártam a pokolban…”

Rendkívül izgalmas, „pörgős” és időszerű bemutatót tartott a Móricz Zsigmond Színház. Németh Ákos darabja, A webáruház a mai kiskamaszokról szól, azonban az ábrázolt világ problémahalmaza nem csak a fiatalok ügye. Sőt, azt is mondhatnánk: mindenekelőtt a felnőtt társadalomé. Mindannyiunké.

Megdöbbentő látlelet

A webáruház mai tizenhárom-tizennégy éves fiúk-lányok nagyon is hihető históriáját kínálja. Középpontjában a – tudatmódosító szerekkel való megismerkedés, majd üzletelés, valamint a körvonalazatlan személyiséget, illetve a félig gyermeki, félig kamasz szervezetet fizikailag romboló – függőség kialakulása áll. A történet felszínén a magukra hagyott, felnövő-kallódó ifjak sodródása látható, a mélyben azonban a magány és a valakihez-tartozás igénye munkál. A szereplők sutasága, agressziója, mosdatlanszájúsága álarc, amely alatt a szeretethiány, a tanácstalanság, az önkeresés olykor röhögnivaló, olykor tragikus dimenziói tárulnak fel. Németh Ákos jelenetező technikájú munkája megdöbbentő látlelet a máról, ahol mindenki áldozat.

A megtalált forma

Bodolay Géza rendező megtalálta azt a formát, amellyel az egyébként is halatlanul aktuális játék a megcélzott diákközönség számára átélhető és vitára alkalmas lehet. A webáruházat nem naturális díszletek közé helyezte (munkatársak: Pálóczy Magdolna, Boldizsár Zsolt), inkább modellként kezelte. A tizennégy esztendős iskolásokat fiatal színészek alakítják: azaz nem biográfiai hitelességre, hanem a műbe foglalt problémavilág intenzívvé tételére törekedett. A huszonhárom jelenetre tagolt előadás mindvégig fogva tartja a nézőt, köszönhetően a cselekmény fokozódó feszültségének, illetve az árnyalt színészi játéknak. Bodolay sok-sok geggel „fejelte meg” az írott szöveget; a dialógusok mögé (és közé) ékelt vizuális ötletek nemcsak pergőbbé, hanem színházszerűbbé is tették a művet.

„Patkányarcom van”

A webáruház öt fiatal színésznek nyújt jó lehetőségeket arra, hogy részt vegyen ebben az elkötelezett előadásban. Így Fellinger Domonkos a félénk, s József Attila-verssel udvarló Bálintot, Vaszkó Bence a sportos, s a tolókocsis Melindát gyámolítgató Lórántot, Jenei Judit a magát csúnyának érző, olykor a kegyetlenségig féltékeny Martinát, Kuthy Patrícia az ő kerekes székes, ám informatikai zseni húgát, Melindát alakítja. A darab központi figuráját, a gyógyszerekkel előbb csak viccből, később már menthetetlen komolysággal üzletelő diáklányt, Marcellát Fridrik Noémi állítja elénk.
A felnőttek nem jelennek meg ebben a világban, csak telefonálnak, csak nyomoznak, csak üzeneteket hagynak. Köztük és a kamaszok között nincs érintkezés. Németh Ákos riasztó, mert igaz, a mai magyar társadalom számos mentális betegségét egyszerre megidéző munkájában a veszélyeztetett, az élettel (és a halállal) ismerkedő gyerekek, s a tudatmódosító szerek és az anorexia rabjaivá váló fiatalok rettenetes létélményét Marcella mondja ki, illetve írja le az orvosnak: „Szóval mocskosul egyedül vagyok (…) Arra ébredek hajnalban, hogy kiesik a szívem. Ráz a hideg, izzadok. A lábam letépve, a karom letépve. Látom verni a szívem (…) Magammal beszélek, szemben ülök magammal, patkányarcom van, nevetek (…) Halottakat látok és tegnap jártam a pokolban.”

Karádi Zsolt



DROG ÉS SZERELEM

Drog és szerelem: ezekről szól az élet, a kamaszok élete Németh Ákos Webáruház című darabja szerint, melyet idén a Móricz Zsigmond Színház is műsorára tűzött.

„De szeretnék újra kamasz lenni. Vagy legalább, ahogy mondják, örök kamasz. (Hja, van hogy az ember tényleg öregszik.)” – gondoltam, mikor a színházba érkezve zsibongó tini-seregben próbáltam utat törni magamnak a ruhatárig. „Istenem, de jó hogy már nem vagyok kamasz, és többet nem is leszek az!” – ez már a darab után járt a fejemben, kifelé jövet, visszabújva a saját kabátomba. Hogy mi történt eközben odabenn a színpadon – és a nézőtéren?

A Webáruház közönségeként három lány és két fiú (mind tizennégy-tizenhárom évesek) fiktív történetén keresztül nyerhetünk bepillantást egy nagyon is valóságos világba. A történet azzal szembesít, hogy a fiatalság többnyire nosztalgiával emlegetett időszaka valójában életünk legkritikusabb periódusa. A kétségbeesett önkeresés, a megfelelni és tetszeni vágyás, és mindenekelőtt a szeretet, a figyelem iránti vágy irányíthatatlanul, de legalább is sokszor irányítás hiányában ijesztő erővel sodorhat nem kis veszélyek közé.
A történet főszereplői, Marcella (Fridrik Noémi) és Martina (Jenei Judit) „jobb híján”-barátsága valójában véletlen egymás mellé sodródás. Bár életükben sok a közös vonás: Marcella gazdag szülők elhanyagolt gyermeke, Martina pedig szegényeké. A szülői szeretet és figyelem hiányát a két lány hasonló lelki technikával próbálja „túlélni”: Marcella a kívülről kőkemény magabiztosságot sugárzó, flegma lány szerepébe bújik, míg Martina, hasonló látszat-flegmasággal és nem kevés agresszivitással a felnőttek önállóságára törekszik. A két lány szövetsége ennek ellenére mellőz minden baráti érzelmet: tisztán üzleti alapú. S hogy mi az üzlet? Hallucinogén gyógyszereket árulnak osztálytársaiknak, az üzleti sikeren felbuzdulva pedig webáruházat hoznak létre Marcella húgának (Kuthy Patrícia) segítségével. A két fiú, Lóránt (Vaszkó Bence) és Bálint (Fellinger Domonkos) igazi gitárzúzós, tengődő kamaszok. Bálint reménytelenül szerelmes a magától mindenféle gyengéd érzelmet eltagadó Marcellába, Lórántban Marcella kerekesszékes húga, Melinda ébreszti fel a még soha nem tapasztalt szerelmet. A történet maga szinte nem is bonyolódik tovább, miután felrajzolódtak a szereplők közötti viszonyok. A „végkifejlet”, pontosabban az a pont, ahol a darab véget ér és el kell engednünk a történetet, nem rejteget meglepetést, csupán kibontja azokat a szorongást és feszültséget okozó szálakat, melyeket az alapszituáció felrajzol.

Az állandóan fenntartott szorongás egyik legfőbb eszköze a díszlet. Jól ábrázolja: ez a kamasztörténet is Rómeó és Júlia-történet annyiban, hogy szerelem és halál közötti feszült térben bontakozik. A puritán színpadot, ahol a különböző színtereket csupán jelzésértékkel választják el lécekből épült kabin-vázak, középen, hátul egy csontváz uralja. Nem csupán kellék az iskolai tanterem miliőjének megidézésére. Olyan, mint filmekben a pisztoly, amiről tudjuk, ha előkerül, akkor el is fog sülni. Baljós érzelmekkel figyeljük hát kezdetektől fogva a történet kibontakozását. A szórakozóhelyek buli-hangulatát idéző világítástechnika, a death-metalos zenei betétek még inkább kiemelik fiatalság és halál különös, borzongató rokonságát. Bár valószínűleg a kamasz célközönség mindezeket a színpadi eszközöket csupán a közelhozás gesztusaként értékeli, mint ahogy a darab aktuális szlengen beszélő nyelvezetét is, vagy a színpad fölé belógó kivetítőt, melyen időnként valóságshow-szerűen jelennek meg a színpadi történések képei. A közelhozás a színészi játékban is sikeres: a nem tizenéves színészek meggyőzően és láthatóan minden erőlködés nélkül képesek kamasz-bőrbe bújni. Leghitelesebb talán Jenei Judit, kamaszosan karcsú alkatával, manga-sminkjével, mély orgánumával, mellyel az undokság, a kegyetlenség és a kétségbeesettség regiszterein is tud játszani. Illetve Vaszkó Bence és Kuthy Patrícia, akik olyan élővé képesek tenni a Lóránt és Melinda között kibontakozó, esetlen kamasz-szerelmet egyetlen apró mozdulattal, hogy megborzong az ember. S egy pillanat erejéig szeretne borzasztóan, mégiscsak, mégegyszer az életben kamasz lenni. Félszeg szerelem, (vajon tisztában vagytok-e vele, tinik?) micsoda drog ez! Az élet webáruházban nem kapható, egyszeri ajándéka. Erre az egyetlen hallucinogénre, talán nem bűn, felnőtt fejjel is, örökre vágyakozni.

Kulin Borbála


VIDOR Fesztivál 2017

nagyszinpad szoro
kamara szoro

Hírlevél feliratkozás





Joomla Extensions powered by Joobi