HÍREK$type=ticker$cat=0$cols=3$hide=page-home

„A versben rejlő gondolat megértése kizárólag érzékenységfüggő”



A magyar lírát unikumnak és hungaricumnak tartja Pregitzer Fruzsina, a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház művésze, aki vallja, hogy a versmondást, a költészet kultúrájának ápolását különösen ma nem szabad hagyni.

– A versekhez való viszonyát hogyan mélyítette az, hogy Gáti József és Hegedűs Géza voltak a tanárai a színművészeti főiskolán?

– Gáti József meghatározó jelentőségű volt az életemben. Kevesek szolgálták úgy a verset, a szép magyar beszédet, ahogyan ő. Kérlelhetetlenül szembesített bennünket a hibáinkkal, a magyartalan fogalmazással, hanglejtéssel. A médiát tette felelőssé – de hol voltunk mi ahhoz a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején, ahol most vagyunk! Beszédművelést tanítok a nyíregyházi Szent Atanáz Görögkatolikus Hittudományi Főiskolán papnövendékeknek, és minden évben a tanár úrra emlékezve A kóró és a kis madár című Arany László gyűjtötte népmesét használva tanuljuk a légzőgyakorlatot.

Géza bácsi szerint egy színésznek 2 dolgot muszáj elolvasnia: a Bibliát és Arisztotelész Poetikáját. Én ezt megfogadtam, és tényleg nem tudok egyebet átadni az utánam következőknek, mert ezek a művek valóban teljesen magukban foglalják, amit a világról tudnia kell egy szakmáját szerető művésznek.

És tegyük hozzá ehhez a névsorhoz Nádasdy Kálmánt is, hiszen mi voltunk az a kegyelemmel teli osztály, amely még élete utolsó évében találkozhatott vele.

Először nem vettek fel a főiskolára, és egy évet töltöttem a híres-legendás Nemzeti Stúdióban, ahol többek között a Marton Endre rendezte Mózes című előadásban Sinkovits Imre mellett, alatt lehettünk mi, stúdiósok a nép. A beszédművelést Tatár Eszter rendező tanította, aki egy alkalommal Arany-balladákat osztott ki, és rám a Zács Klára jutott, amit a Hallgatni Aranyt! kapcsán is elmondhattam. Ez a mű régről fogva tart, a tanításban is szoktam használni, mert szerintem a legkompaktabb ballada – ha a balladát mint műfajt tekintjük –, olyan, mint egy tananyag.

– Az ember változik, ahogy öregszik, úgy gyűlnek az élettapasztalatok, és ennek megfelelően változhat az is, ahogyan egy műalkotást néz, vagy egy szerepet, verset értelmez. A Zács Klára esetében változtak Önben a történetet érintő hangsúlyok?

– A Zács Klárában mindig is a királyné figurája izgatott. Nagyon összetett karakter, és a balladai homállyal leírt szerepvállalását ma már másképp látom, mint 18 évesen. Más szemszögből nézem, ma már nem ítélem úgy el, mint az első találkozáskor.

– Évtizedek óta járja önálló esttel, versműsorral országot-világot. Ez egy nagyon személyes műfaj, épp ezért jobban reflektálhat az előadót épp foglalkoztató gondolatokra, sokkal organikusabban alakulhat, kerülhetnek belőle ki versek, azok helyére jöhetnek újak.

– Az Uram, nem látta Magyarországot? című önálló estemet 28. éve hozom-viszem. A következő alkalommal épp június 4-én lépek fel vele, ami egyrészt drága jó szüleim házassági évfordulója, másrészt Trianon évfordulója. 2010-ben ezt a napot a Magyar Országgyűlés a Megbékélés napjává tette. Addig több Trianont így-úgy látó, ilyen-olyan indulatokat generáló verset mondtam, és tettem is bele az estbe, ekkor ezeket a verseket kivettem a műsorból. Ha ugyanazzal lépnék fel, amivel 28 éve, az múzeum lenne. De az önálló estem nem csupán a magyar lélekről való együttgondolkodás, hanem a női lényem megmutatása is. Most lesz 17 éves a fiam. A születése átszervezte az életemet, más emberré tett. A születésnap ünnepére került bele egy Reményik-vers, az Egy lélek áll című alkotás.

„A vers az, amit mondani kell” – fogalmaz Kányádi Sándor, a „kell” pedig jelen idejű dimenzió. Amikor verset mondok, együtt élünk a közönséggel, ebben születik meg minden impulzus. Vannak versek, amik egyfolytában „nyüstölnek”, hogy mondani, mondani. Így voltam Karinthy Frigyes kevéssé ismert mélyen tépelődő, filozofikus oldalát bemutató, A reformnemzedékhez című versével. Valamikor 14-15 éves koromban megtanultam, és állandóan vártam a pillanatot, hogy ezt megmutathassam, a szituációt, amikor ez hitelesen hangzik. Ha tempósan mondom, 12-13 perc hosszú a vers, különös koncentrációt igényel tőlem és a közönségtől is. Jól meg kell annak ágyazni, hogy egy ilyen hosszú, ilyen nagy anyagot befogadjanak.

– A befogadás állapota függ például életkortól?

– Nem. A Költészet napjára meghívtak Gödöllőre, a premontrei gimnáziumba. Megindító volt, ahogyan délelőtt 11 órakor bezuhogott a napfény az üvegtetőn, és az emeletes aulában mint a gangokon ült háromszáz gyerek, és hallgatta a Mécs László papköltő műveiből összeállított műsort. Ezek nem „népszerű” versek, egy teljesen ismeretlen anyagot ontottam eléjük. Ezért is volt megható, amikor a perjel atya odajött három-négy kisfiúval, akik szerettek volna velem megismerkedni. Hogy is mondja Szép Ernő? „Nem csak én nézem a képet, a kép is néz engem.” Én is szoktam nézni a közönséget, muszáj szakmai kontroll alatt lenni, figyelni, hogy mindenki veszi-e a lapot, úgy érti-e, ahogyan szeretnék. A koncentrált interpretáció, a versben rejlő gondolat megértése kizárólag érzékenységfüggő.

Van egy versmondó egyesület, Kiss László költő indította útjára. Arra nagyon büszke vagyok, hogy táborokat szerveznek, lankadatlan energiával ápolja különböző korosztályok számára ezt az ügyet. Mintha a magyartanárok szenvedélye nem lenne olyan szárnyaló, mint amilyennel az én nemzedékem még találkozhatott.

– Nem túl régen egy interjúban beszélt arról, micsoda felelőssége van a közmédiának. Nagyon erős igét használt, azt mondta, „kiciánozták belőle” a verset, és hozzátette: „Nem is értem, ha így állunk hozzá a dolgokhoz, akkor itt Arany János is ufó, múzeum lesz.” A Hallgatni Aranyt! kezdeményezés segíthet abban, hogy ezt elkerüljük?

– Fontos, hogy elkészült ez a munka, de azt érzem, hogy az interaktivitás kezd egyoldalúvá válni. Nekünk, akiknek dolgunk a kultúra, nekünk kell felrázni a gyerekeinket, nekünk kell először impulzust adni feléjük, nekünk kell odavinni eléjük. Az élő színház, az élő vers, az élő kulturális élmény lehetősége, elérhetősége redukálódott, miközben túl sok az inger. Ezek között segíteni eligazodni – „ez a mi munkánk”.

Forrás: papageno.hu

$show=search





















ELŐADÁSAINK$type=slider$meta=0$label=0$rm=0$sn=0$count=999$show=home

$show=label





















Nyíregyháza$show=home

További híreink$type=three$cate=0$author=0$comment=0$count=99$rm=0$snippet=0$meta=0$show=home

Név

1981-től korábbi bemutatók listája,1,1981/1982-es évad,8,1982/1983-as évad,8,1983/1984-es évad,9,1984/1985-ös évad,12,1985/1986-os évad,12,1986/1987-es évad,14,1987/1988-as évad,10,1988/1989-es évad,10,1989/1990-es évad,11,1990/1991-es évad,10,1991/1992-es évad,12,1992/1993-as évad,8,1993/1994-es évad,11,1994/1995-ös évad,11,1995/1996-os évad,11,1996/1997-es évad,11,1997/1998-as évad,9,1998/1999-es évad,7,1999/2000-es évad,8,2000/2001-es évad,9,2001/2002-es évad,8,2002/2003-as évad,11,2003/2004-es évad,10,2004/2005-ös évad,10,2005/2006-os évad,9,2006/2007-es évad,12,2007/2008-as évad,11,2008/2009-es évad,11,2009/2010-es évad,13,2010/2011-es évad,15,2011/2012-es évad,13,2012/2013-as évad,1,2013/2014-es évad,14,2014/2015-ös évad,15,2015/2016-os évad,12,2016/2017-es évad,12,2017/2018-as évad,13,2018/2019-es évad,14,2019/2020-as évad,14,9-től 5-ig,2,a balek,18,a dzsungel könyve,4,a három kismalac,1,a hülyéje,1,a kék bolygó,6,a kék pék,2,a keresztapa,1,a kis hableány,11,a kisfiú meg az oroszlánok,1,a manó,8,a név carmen,11,A név: Carmen,2,a repülő egér,3,a rózsák háborúja,13,aase-díj,1,ady endre,1,ájlávju,1,albert éva,1,állati színjáték,1,antal bálint,1,antal olga,12,apjok rodica,1,arany-metszés,7,aranyceruza,1,aranykalapács-díj,1,asszony asszonynak farkasa,17,Áts Zoltán,1,avass attila,29,az egérlyukból,5,bagó bertalan,1,bajomi nagy györgy,2,bajor lili,2,bajusz emőke,4,bajzáth péter,3,baksa imre,1,bal józsef,7,balfácánt vacsorára!,9,balikó tamás,1,balla annamária,1,Balla Eszter,1,balogh béla,5,balogh gábor,14,bánhidi krisztián,1,bánki zsolt,1,bárány frigyes,44,barta éva,3,bartus gyula,1,bata hajnalka,1,bede-fazekas szabolcs,5,bemutató,1,Bencs irodalom,2,Bencs László Emléklap,1,bencs villa,37,bende kinga,3,benedek miklós,2,berki antal,4,bérlet,3,bérletek,1,bérletszünetek,1,betegség miatt elmarad,2,bíró kriszta,1,blaskó balázs,2,bob herceg,13,bora gábor,1,bóta gyula,1,botos bálint,2,bozóky istván,4,Brighelle-díj,1,buda mónika,2,budai norbert,4,budai zsófia,8,carmen,1,carpedignem,1,castel felice,1,casting,2,chicago,21,chován gábor,2,czeizel gábor,1,cziffra krisztina,2,czikéli lászló,1,czvikker lilla,4,csabai judit,1,cseke szabolcs,1,cselényi nóra,1,csenterics ágnes,1,cserna antal,2,csík györgy,1,csiki zsolt,1,csikos sándor,13,csizmadia tibor,1,csoma judit,6,csontos noémi,4,csorba ilona,15,csutkai csaba,1,daróczy sándor,1,darvasi lászló,1,Debreczeny Csaba,1,delila,18,dengyel iván,1,dévai péter,1,dézsi darinka,16,díj,2,díjak,1,diótörő herceg,3,díszletterv,1,dobó kata,1,dóczy péter,1,domonkos péter,1,don carlos,18,dragomán györgy,2,dubrovka tamara,1,dudics gábor,1,dumaszínház,1,dunai károly,1,egger géza,3,égi társulat,1,egressy zoltán,1,egyed attila,7,elmeredt,1,előadásaink,20,előadások,1,emilia galotti,1,enigma,1,enyedi éva,1,erdős borcsa,1,ernei júlia,1,éry-kovács zsanna,8,etikett,1,évadterv,3,évadzáró,2,ezeregyéjszaka,1,eztrád,2,fábián gábor,5,fábián józsef,2,faragó zsuzsa,1,farkas lászló,1,farsangi flamenco fiesta,1,fazekas istván,13,fehér andrás,1,fehér balázs benő,7,fekete ágnes,1,fekete györgyi,1,fekete istván,3,fekete réka thália,2,felhőfi kiss lászló,1,fellinger domonkos,26,ferencz krisztina,1,fesztival,1,film,1,fodor katalin,1,fon gabi,1,forgách andrás,2,forgács péter,6,főfőnök,1,földi lászló,9,fridrik noémi,27,fritz györgy,1,függöny fel,1,fülöp angéla,6,für anikó,1,gaál erzsébet,9,gábos katalin,7,gados béla,25,galambos péter,1,gáspár tibor,19,gazsó györgy,13,geday mária,2,gellért péter,6,gerbár tibor,4,gerle andrea,19,gogol,1,gosztola adél,21,gönczy ágnes,1,göttinger pál,23,grosschmid erik,1,gulácsi tamás,35,gulyás anna,4,gyarmathy ágnes,1,gyenge katalin,4,gyerekeknek,4,gyilkosság meghirdetve,14,gyuricza istván,1,gyuris tibor,39,háda jános,1,halasi dániel,10,halpern és johnson,1,hamupipőke,8,hanganyag-archívum,1,hargitai iván,6,harlekin bábszínház,1,harsányi sulyom lászló,4,hartmann teréz,5,hável lászló,1,hegymegi máté,1,heisenberg,3,hello dolly,2,hetey lászló,30,hírek,22,hírlevél,1,holik zsolt,1,holl istván,4,holló arnold,3,holokauszt,1,honti györgy,3,horgas péter,1,horváth csaba,1,horváth illés,8,horváth istván,8,horváth julianna,3,horváth lászló attila,83,horváth margit,32,horváth réka,22,horváth sebestyén sándor,23,horváth viktor,8,Horváth Zsuzsa,1,húsvét,1,illatszertár,22,ilyés róbert,3,illyés ákos,41,információ,15,interjú,83,istván istván,9,ivo krobot,3,jancsó miklós,1,játék,2,Jean Cocteau,1,jegyek,3,jenei judit,47,jordán tamás,1,jósa andrás múzeum,2,jótékonyság,2,józsa bettina,2,józsa imre,1,jövőre veled ugyanitt,2,juhász györgy,18,juhász istván,1,kalucsni,15,kamara,5,kameniczky lászló,14,karádi zsolt,2,kardos tünde,4,kasvinszki attila,3,kaszás gergő,2,katona gábor,3,katona lászló,1,katona zoltán,2,kazár pál,6,kelet színésze,2,képek,17,képzelt riport egy amerikai popfesztiválról,2,kerekes éva,1,kerekes lászló,9,keresztes attila,9,keresztes sándor,4,keresztes tamás,2,kertész zsolt,3,keszég lászló,4,kiállítás,1,kiemelt,2,kirják róbert,16,kis-kovács gergely,1,kiss diána magdolna,1,koblicska kálmán,14,kocsis antal,12,kocsis gyöngyvér,1,kókai mária,1,kokics péter,4,kollonay zoltán,2,Kolonits Klára,1,koltai m gábor,8,kompár valéria,1,kónya merlin renáta,10,korcsmáros gábor,2,korognai károly,1,koroknai sándor,2,korompai vali,2,korompay vali,1,kosik anita,33,kovács kata,1,kovács patrícia,2,kováts istván,3,kováts vera;,3,kövek,2,kövér judit,12,kövesdi lászló,1,közérdekű,1,krámer györgy,4,kritika,8,krizsán zoltán,1,Krúdy,1,Krúdy Gyula-díj,1,Krúdy Kamara,8,kulisszajárás,1,kuthy patrícia,54,kútvölgyi erzsébet,1,kutyaharapás,2,ladányi andrea,6,lakatos máté,9,lass bea,1,lászló lili,8,lászló rita emőke,1,leenane szépe,7,lencsés istván,1,lendvai zoltán,7,léner andrás,2,léner péter,7,lengyel istván,5,letölthető havi műsorok,1,limerick,1,losonczi katalin,11,macbeth,13,magyar éva,1,magyar kultúra napja,1,magyar színházak fesztiválja,1,magyar teátrumi társaság,1,majoros zoltán,1,majzik edit,2,mándi erika,1,marcsinák anikó,2,martinkovics máté,11,maszmók afrikában,7,máthé eta,16,matkócsik andrás,1,matolcsi marianna,3,mátonffy mária,1,mátrai lukács sándor,2,mátrai tamás,10,matuz jános,1,mátyus stefánia,1,megyeri zoltán,9,mensáros lászló,3,mese,1,meseautó,26,mesél a bécsi erdő,1,mester edit,4,mészáros árpád zsolt,17,Mészáros Máté,1,mészáros péter,1,mezei zoltán,3,mi és ők,2,miklósi erika,1,mikuláshajó,1,mirr-murr kalandjai,2,mohácsi jános,12,molnár csaba,1,molnár erika,10,molnár lászló,1,molnár mariann,14,móricz zsigmond,1,móricz-gyűrű,1,MOST FESZT,2,mucsi zoltán,5,munkácsi anita,19,munkatársak,2,műsorváltozás,1,Művész Stúdió,6,művészasztal,6,művészstúdió,2,nádas péter,1,nagy andrás lászló,3,nagy karina,3,nagy péter,1,nagy róbert,1,nagyidai gergő,46,nagypál gábor,1,nagyszínpad,4,nemzeti színház,1,nézőművészeti kft,2,nívódíjak,13,novák eszter,2,novák jános,1,nyitott ablak,1,nyitrai lászló,3,nyolc nő,1,nyomtató enikő,10,olajos gábor,4,olt tamás,22,olvasópróba,13,operett,1,Orlai,1,orlai produkció,12,orosz anna,3,orosz helga,7,oscar,13,osztovits levente,1,Örökös tag,1,örökös tagok,21,pálffy kinga,1,palicz eszter alma,2,pankotay éva,1,pankotay istván,3,pankotay péter,2,paráda zsolt,1,Párterápia,3,pásztor pál,12,pásztor zoltán,1,perjési hilda,4,petényi ilona,3,petneházy attila,45,Pierrot-díj,1,piroska és a farkas,1,pitz katalin,1,polgár péter,1,portik györffy andrás,4,poszt,8,pótlás,1,prah,1,pregitzer fruzsina,69,premier,3,próba,1,prométheuszról,1,púpos lovacska,1,puskás tivadar,50,radvánszki tibor,1,Rahmanyinov,2,rajkó balázs,1,rák zoltán,40,rékasi károly,6,remete kriszta,1,rendezők,12,réti szilvia,4,rettenetes szülők,9,réz judit,3,róbert gábor,5,rólunk,6,rosta sándor,1,rózsakert szabadtéri színpad,15,rudas istván,2,rusznák adrienn,1,saárossy kinga,2,safranek károly,13,sajtótájékoztató,6,salamon suba lászló,6,sándor júlia,24,sárkányölő krisztián,1,sárközi istván,3,sás péter,2,scherer péter,2,schlanger andrás,12,schmidt sára,7,schulteisz gábor,1,sediánszky nóra,30,sherlock holmes,6,sikerek díjak,1,silló sándor,2,simon kornél,4,simon mari,5,simon ottó,1,simor otto,1,simor ottó,15,sipos balázs,1,sirály,1,sirkó eszter,6,sógornők,1,solti csanád,1,somló gábor,1,somogyi nikoletta,1,spaits rita,1,spartacus,1,srankó éva,1,stettner ottó,10,szabadtéri mozi,1,szabadtéri nyár 2019,15,szabadtéri színpad,3,szabó k istván,2,szabó kimmel tamás,1,szabó márta,35,szabó máté,6,szabó tamás,1,szabó tünde,30,szabó zoltán,4,szakács tibor,1,szakály viktória,1,szalai kriszta,1,szalma noémi,9,szalma tamás,3,szántó sándor,1,szatmári ildikó,1,szegedi dezső,1,szegezdi róbert,6,székhelyi józsef,2,széles zita,38,szeli ildikó,2,szente vajk,12,szervét tibor,1,szigeti andrás,24,szikszai rémusz,10,szilágyi tibor,1,színészek,46,színészház,1,színház,1,színházak éjszakája,4,Színházi bestiák,5,színházi versenyprogram,1,színházunk története,1,színpadi munkatársak,1,szokolai brigitta,2,szőcs artur,5,szűcz edit,1,szvrcsek anita,4,Tamás Attila,5,tamás kinga,1,támogatói információ,1,tanár úr kérem,1,táncfarsang,27,tanulmány a nőkről,1,társulat,25,tasnádi csaba,29,taurin trauma,2,telefondoktor,2,telihay péter,3,tenczler tímea,1,tengeren,1,térey jános,1,Thália Színház,2,tóth károly,51,tóth miklós,8,tóth sándor,2,tóth szilvia lilla,3,tóth zolka,33,tóth zoltán lászló,1,török imre,1,trokán anna,1,trokán péter,1,tucker andrás,1,túri lajos,4,tündér lala,1,tűzkő sándor,1,új honlap,1,ullmann mónika,3,úri muri,1,urmai gábor,12,ügyviteli munkatársak,1,vajda jános,6,vámosi gergely,1,vámosi judit,7,vámosi máté,3,vándor éva,1,varga balázs,8,varga fekete kinga,1,varga norbert,8,varga péter,1,várj míg sötét lesz,1,varjú olga,25,varosmajor,1,varsa mátyás,1,vas-zoltán iván,1,vaszkó bence,12,véber tímea,3,végh zsolt,5,venczli zóra,1,vendégművészek,20,vennes emmy,8,venyige sándor,2,verebes istván,7,vereckei rita,1,vezetőség,1,vicei zsolt,11,vida gábor,2,vidám bérlet,3,Vidéki Színházak Fesztiválja,2,videó,28,videóajánló,4,vidor,12,VIDOR Fesztivál,12,VIDOR zsűritag,4,világszép nádszálkisasszony,2,virtuális séta,1,vitai andrás,2,vizkeleti zsolt,1,vlahovics edit,2,vőlegény,2,vuk,1,wéber kata,2,zeke edit,1,zenés VIDOR nyár 2019,17,zubor ágnes,19,zsigmond emőke,6,Zsoldos Bálint,1,zsótér sándor,2,
ltr
item
Móricz Zsigmond Színház: „A versben rejlő gondolat megértése kizárólag érzékenységfüggő”
„A versben rejlő gondolat megértése kizárólag érzékenységfüggő”
https://4.bp.blogspot.com/-nTGzcrWl0yU/WuV9GEU6n0I/AAAAAAAAQOI/6hp4yPTNjWAa37czZEn0k8bqZmyPa6nKQCLcBGAs/s320/Fruzsina.jpg
https://4.bp.blogspot.com/-nTGzcrWl0yU/WuV9GEU6n0I/AAAAAAAAQOI/6hp4yPTNjWAa37czZEn0k8bqZmyPa6nKQCLcBGAs/s72-c/Fruzsina.jpg
Móricz Zsigmond Színház
http://www.moriczszinhaz.hu/2018/04/a-versben-rejlo-gondolat-megertese.html
http://www.moriczszinhaz.hu/
http://www.moriczszinhaz.hu/
http://www.moriczszinhaz.hu/2018/04/a-versben-rejlo-gondolat-megertese.html
true
6325755384628304489
UTF-8
Összes cikk betöltve. Nem találtunk ilyen cikket. TOVÁBB Tovább... Válasz Válasz visszavonása Törlés By Címlap OLDALAK CIKKEK Összes HASONLÓ CIKKEK Címke Archívum KERESÉS Összes cikk Nem találtunk ilyen cikket. Címlapra vasárnap hétfő kedd szerda csütörtök péntek szombat vas h k sze cs p szo január február márciu április május június július augusztus szeptember október november december jan feb márc ápr május jún júl aug szept okt nov dec épp az imént 1 perce $$1$$ minutes ago egy órája $$1$$ hours ago tegnap $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago öt hétnél régebben követők követés EZ PRÉMIUM TARTALOM Megosztás mindet másol mindet kijelöl mindet kimásoltuk Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy